Abstract:
Reading comprehension instruction has faced significant ups and downs during the history of language teaching. However, the investigation of teaching via media to develop reading comprehension has not received much attention. The present study investigated whether the use of PowerPoint as a media had any significant effect on reading comprehension ability and the learning strategy used by the Iranian intermediate EFL learners. To this end, 90 English as a Foreign Language (EFL) learners homogenized based on Nelson General Proficiency Test participated in the respective experiment Experimental and Control groups. Prior to the experiment and were divided into both groups were tested in terms of reading comprehension ability and learning strategy use. The control group received instruction on reading through conventional media (i. e. , text book) ; however, the experimental group was exposed to special treatment via PowerPoint. Finally, both groups received an achievement reading comprehension test and a learning strategy questionnaire. Statistical analysis of the results represented a significant difference between the groups; both groups benefited from the special treatments but the experimental group outperformed the control group. It was then concluded that PowerPoint as a media of instruction more significantly affected learner’s reading comprehension ability and learning strategy use than textbook-based instruction.
Abstract:
اموزش «درک مطلب» در طول تاریخ اموزش زبان با فرازونشیبهای چشمگیری مواجه بوده است. به گونهای که روشهاء فنون و موارد درسی
متنوعی به منظور تسهیل فرایند اموزش مطرح شدهاند. با این حال اموزش از راه رسانه, به منظور تقویت توانایی درک مطلب, کمترین توجه را تابه سر
حال به خود جلب کرده است. پژوهش کنونی بر ان بوده است که به این پرسش پاسخ دهد: «ایا استفاده از پاورپوینت بهعنوان یک رسانه میتواند 2
تاثیر چشمگیری در بهبود توانایی خواندن و درک مطلب و همچنین بهکارگیری راهبردهای یادگیری دانشاموزان سطح متوسط ایرانی داشته باشد... امیس 91.
یا خیر؟» به منظور پاسخگویی به این سوال, 90 نفر از دانشاموزان سطح متوسط از طریق ازمون استاندارد (نلسون) برای این پژوهش انتخاب و ات
به دو گروه شاهد و ازمایش تقسیم شدند. به گروه شاهد به روش متعارف (با استفاده از کتاب درسی) اموزش داده شدء درحالیکه گروه ازمایش
متون بخش خوانداری رااز راه پاورپوینت دریافت کردند. سرانجام هر دو گروه یک ازمون درک مطلب و همچنین پرسشنامهای پیرامون روشهای
یادگیری دریافت کردند. نتایج بررسیهای اماری نشان دادند که اختلاف معناداری میان زباناموزان دو گروه وجود دارد. هر دو گروه از روشهای
ویژهای بهره بردندء با این حال پیشرفت گروه ازمایشی در مهارت خواندن و همچنین استفاده از راهبردهای یادگیری بهتر از گروه شاهد بود. از این
مطالعه نتیجهگیری شد: زباناموزانی که متون بخش خوانداری را از راه پاورپوینت دریافت میکنند. نسبت به کسانی که از راه کتاب درسی انها
را میخواننده نتایج بهتری در ازمون درک مطلب به دست میاورند. همچنین راهبردهای یادگیری نیز در انها تغییر میکند.