Abstract:
این پژوهش میزان تحقق برنامهی درسی درسهای عمومی آموزش عالی را مورد بررسی قرار داده است. روش این پژوهش، توصیفی ـ پیمایشی و جامعهی آماری آن، تمام دانشجویان سال آخر دورهی کارشناسی (1638 نفر) و اعضای هیات علمی (79 نفر) گروههای آموزشی مورد نظر در دانشگاه شهید بهشتی است. تعداد نمونه نیز بر اساس جدول مورگان انتخاب شده و روش نمونهگیری، طبقهیی نسبی تصادفی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهی بسته پاسخ بوده است. پرسش اساسی این تحقیق این بود که: «هدفهای برنامهی درسی عمومی آموزش عالی از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی به چه میزان محقق شده است؟». بر این اساس، هدفهای قید شده در ارتباط با درسهای عمومی دانشگاهی در قالب 18 پرسش، طرح شد و میزان تحقق این هدفها مورد سنجش قرار گرفت. نتیجهی به دست آمده، نشان داد که از دیدگاه دانشجویان و استادان دانشگاه شهید بهشتی، هیچکدام از درسهای عمومی دانشگاهی – بجز درس تنظیم خانواده – نتوانستهاند به هدفهای مورد نظر خود دست پیدا کنند. البته در وضعیت موجود، میزان تحقق نسبی هدف درسهای عمومی، با همدیگر متفاوت بود، که جدول اولویتبندی آنها نیز استخراج شد. همچنین بین دیدگاههای دانشجویان دانشکدههای مختلف دربارهی میزان تحقق هدفهای درسهای عمومی دانشگاهی، تفاوت معنیداری وجود داشت؛ ولی بین دیدگاههای دانشجویان پسر و دختر و نیز بین دیدگاههای دانشجویان و اعضای هیات علمی در این خصوص تفاوت معنیداری وجود نداشت.
Machine summary:
2. بین دیدگاههای دانشجویان دورهی کارشناسی دانشکدههای دانشگاه شهید بهشتی نسبت به میزان تحقق هدفهای برنامهی درس عمومی آموزش عالی تفاوت معنیداری وجود ندارد.
4. بین دیدگاههای دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص میزان تحقق هدفهای برنامه درس عمومی آموزش عالی تفاوت معنیداری وجود ندارد.
با توجه به این که در تحلیل واریانس انجام شده، سطح معنیداری به دست آمده کوچکتر از 05/0 میباشد، پس میتوان گفت که بین دیدگاههای دانشجویان دورهی کارشناسی دانشکدههای مختلف دانشگاه شهید بهشتی در خصوص میزان تحقق هدفهای برنامهی درسهای عمومی تفاوت معنیداری وجود دارد.
با توجه به این که در فرضیههای سوم و چهارم سطح معنیداری به دست آمده بالاتر از 05/0 است، نتیجه میگیریم که بین دیدگاههای دانشجویان پسر و دختر دورهی کارشناسی و نیز بین دیدگاههای دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص میزان تحقق هدفهای برنامهی درس عمومی آموزش عالی، تفاوت معنیداری وجود نداشته است.
بر اساس نتیجههای حاصل از فرضیهی 2 تحقیق، مشخص شده است که بین دیدگاههای دانشجویان دانشکدههای مختلف دانشگاه شهید بهشتی در خصوص میزان تحقق هدفهای برنامهی درس عمومی آموزش عالی تفاوت معنیداری وجود دارد؛ به این ترتیب که دانشجویان دانشکدهها و رشتههای علوم انسانی نسبت به سایر حوزهها -از قیبل علوم پایه و مهندسی- دیدگاههای بهتری نسبت به میزان تحقق هدفهای درسهای عمومی دانشگاهی دارند، و میانگین دیدگاهشان دربارهی این درسها بالاتر است.
بر اساس نتیجهی حاصل از فرضیهی 4 تحقیق، میتوان گفت که بین نظرهای دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی از میزان تحقق هدفهای برنامهی درس عمومی آموزش عالی تفاوت معنیداری وجود ندارد.