Abstract:
امروزه مهمترین دغدغۀ بیشتر سازمانها، تدوین و به کارگیری استراتژیهایی است که موفقیت و بقای آنها را در شرایط متحول و پیچیدۀ محیطی تضمین کند. هدف این پژوهش، ارائۀ چارچوبی برای تدوین استراتژی مناسب سازمانهاست. مورد مطالعه در تحقیق حاضر، شرکت قطعهسازی «مژدۀ وصل» است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی، در مرحله شروع، پس از مطالعۀ بیانیۀ مأموریت شرکت، عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر عملکرد شرکت شناسایی شد و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی تشکیل گردید. با توجه به اطلاعات به دست آمده در مراحل پیشین، به منظور تطبیق و مقایسه، از ماتریس سوات و ماتریس داخلی و خارجی استفاده شد. به دنبال آن، با کاربرد ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک، استراتژیهای امکانپذیر شناسایی و استراتژیهای پیشنهادی نیز با استفاده از تکنیکهای TOPSIS فازی و SAW فازی، رتبهبندی گردیدند. در نهایت، استراتژی مطلوب با تلفیق نتایج حاصل از این تکنیکها انتخاب شد. بر اساس نتایج این تحقیق هفت استراتژی رقابتی برای این شرکت پیشنهاد شد و در این میان، استراتژی توسعۀ محصول به عنوان اولویت اول برای بهبود وضعیت رقابتی شرکت انتخاب گردید.
The most important concern for organizations،today، is the formulation and implementation of strategies which guarantees the success and survival of the firm in turbulent and complex environmental circumstances. This research seeks to propose a framework for strategy formulation in organizations. The case we examined in this paper is Mozhd E Vasl. This research is a kind of descriptive analytical. After studying mission statement، we identified the internal and external factors affecting the performance of the firm and formed internal factor evaluation matrix and external factor evaluation matrix. With respect to the information achieved in previous steps، we used SWOT matrix and internal-external matrix for comparison and adoption. After that، we applied position evaluating and strategic act to identify possible strategies. In the next step، we used qualitative strategic planning matrix and Fuzzy TOPSIS technique and Fuzzy SAW in order to rank the proposed strategies and at last we select the best strategy combining the results gained. Finally، this research concluded that seven competitive strategies have been selected، and the results showed product development is the first priority for improvement of strategy status in this manufacturing plant.
Machine summary:
"ماتریس EFE ردیف شرح عوامل خارجی وزن رتبه نمره فرصت ها 1 توسعۀ شرکتهای تأمین کنندۀ مادر با استراتژی زنجیرۀ تأمین متشکل از شرکتهای مجموعه ساز 2/0 3 6/0 2 استمرار تقاضا برای قطعات خودرو در بازار داخل بویژه با توجه به طرح تولید پلت فورم مشترک 15/0 1 15/0 3 امکان توسعه بازارهای برون مرزی برای قطعه سازان ایرانی 07/0 1 07/0 4 منابع گسترده و دردسترس داخلی 05/0 3 15/0 تهدیدها 5 احتمال کاهش تقاضا برای قطعات داخلی در صنعت خودرو از جمله به واسطه بیثباتی محیطی 14/0 2 28/0 6 کاهش مستمر انحصار تولیدکنندگان داخلی بر بازار کشور 14/0 2 28/0 7 نیاز به سرمایهگذاری بیشتر برای دستیابی به دانش طراحی و ارتقای کیفی محصولات قطعه سازان 1/0 1 1/0 8 بازدارندگی نسبی محیط کسبوکار در ایران 05/0 3 15/0 9 بالا بودن نسبی قیمت تمامشده در عین پایین بودن تکنولوژی و کیفیت کالاهای ایرانی 05/0 3 15/0 10 مشکلات رقابت با رقبای خارجی در بازار داخل و خارج از کشور 05/0 1 05/0 جمع 1 ---- 98/1 از ترکیب خروجیهای ماتریس IFE و EFE، ماتریس SWOT حاصل شدهاست.
اولویت استراتژیها براساس ماتریس QSPM استراتژی نمره جذابیت رتبه استراتژی یکپارچگی رو به بالا یا عقب 59/5 2 استراتژی یکپارچگی رو به پائین یا جلو 19/5 6 استراتژی یکپارچگی افقی 91/5 1 استراتژی رسوخ در بازار 51/5 3 استراتژی توسعه بازار 18/5 7 استراتژی توسعه محصول 46/5 5 استراتژی تشکیل مشارکت یا اتحادیههای استراتژیک 49/5 4 روش دوم جهت ارزیابی و اولویتبندی استراتژیهای پیشنهادی برای این شرکت، استفاده از روشهای تصمیمگیری چندشاخصه است."