Abstract:
این مقاله به طراحی مدل شبکهای مناسب جهت تهیه و توزیع کالا در کشور پرداخته است. تمرکز مدل بر دستیابی به کارایی، بهرهوری، صرفهجویی نسبت به مقیاس و کاهش هزینه توزیع کالا در کشور است. برای گردآوری دادههای مورد نیاز جهت انجام تحقیق از مطالعات میدانی و روش پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان و مدیران تعاونیهای مصرف وزارت تعاون، اتاق تعاون، معاونت بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی، مدیران شرکتها و اتحادیههای تعاونی توزیع، مدیران و کارشناسان شرکتهای پخش کالا، فروشگاههای زنجیرهای، شرکتهای حملونقل کالا به ویژه حمل و نقل جادهای و سایر افراد آگاه و باتجربه در زمینه توزیع کالا است. نتایج تحلیل دادهها نشان میدهد که سیستم توزیع کالا در کشور از لحاظ زیرساختها و عملکرد از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. سنتی و جزیرهای بودن ساختار توزیع کالا در کشور باعث افزایش هزینههای توزیع کالا به بالاتر از 50% قیمت نهایی کالاها شده است. سیستم توزیع کالا در کشور نیازمند نهاد جدیدی با عنوان مرکز ملی بازاریابی (NMC) جهت برندسازی، تبلیغات هدفمند، انسجام در شبکه توزیع، خوشهسازی و ... است. مرکز ملی بازاریابی با مدیریت و نظارت بر شبکه نوین تهیه و توزیع کالا با مشارکت 6 وزارتخانه دولتی و نهادهای توزیعی بخش خصوصی و تعاونی مانند شرکتهای پخش کالا، فروشگاههای زنجیرهای، اصناف، عمدهفروشان و ... میتواند باعث کوتاه شدن کانالهای توزیع، کاهش قیمت کالاها و ... شود. در انتهای مقاله مدل شبکهای تهیه و توزیع کالاها، جایگاه، نقش و ارتباطات بازیگران مختلف شبکه توزیع کالا در کشور را نشان میدهد.
In this article we attempt to design a comprehensive model for goods procurement and distribution network (GPDN) in Iran. The emphasis of this model is on improvement of efficiency، productivity، economy of scale and reducing physical distribution cost of goods in the country. Statistical sample has taken from expert and marketing managers of Ministry of Commerce، Ministry of Cooperation، distribution cooperation companies، chamber of cooperation، chain stores، goods distributors and transportation companies. The result shows that the performance of goods distribution system of Iran is not appropriate. Traditional structure of goods distribution channels caused that physical distribution cost is more than 50% of end user price of goods. So distribution system needs a new structure as National Marketing Center (NMC) to branding، smart advertising، integrating distribution network and clustering in the country NMC can manage the new GPDN in association with 6 ministries and cooperation of private sector companies like goods distributors، chain stores، wholesalers and transportation companies. This situation can result to reducing prices، shortening distribution channel، increasing productivity of distribution network and purchasing power of consumers. At the end of article، model of GPDN along with situation، role and communication of different players in this network has been showed.
Machine summary:
"با توجه به این موضوع و با عنایت به ماهیت این طرح تحقیقاتی، مساله اصلی تحقیق این است که از چه الگویی میتوان استفاده کرد، که نشاندهنده جایگاه، نقش و ارتباطات عناصر شبکه توزیع کالا در کشور باشد؟ ضرورت تحقیق از دید نظری، اجرایی شدن مفاد اصل 44 قانون اساسی، در زمینه افزایش سهم و جایگاه بخش خصوصی و تعاونی در اقتصاد کشور، ضرورت ایجاد و استقرار شبکه نوین تهیه و توزیع کالا را بیش از پیش نمایان میسازد.
اجزای تولید و توزیع محصول در زنجیره تامین پرسشهای تحقیق با توجه به ماهیت تحقیق و تدوین مدل، پرسش اصلی تحقیق به صورت زیر است: مدل مناسب شبکه نوین تهیه و توزیع کالا در کشور، چه مدلی است؟ پرسشهای فرعی تحقیق نیز به صورت زیر میباشد: بازیگران اصلی شبکه تهیه و توزیع کالا در کشور چه مجموعههایی هستند؟ جایگاه و نقش بازیگران مختلف شبکه توزیع کالا چگونه است؟ زمینههای کاری مناسب جهت توسعه شبکه نوین تهیه و توزیع کالا کدامند؟ مزیتهای رقابتی شبکه نوین تهیه و توزیع کالا کدامند؟ روش تحقیق در این بخش، روش تحقیق مشتمل بر نوع تحقیق، ابزار گردآوری اطلاعات، روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، جامعۀ آماری، نمونۀ آماری و روش نمونهگیری تشریح میگردد.
اولویتبندی مزیتهای رقابتی شبکه نوین تهیه و توزیع کالا ردیف مزیت رقابتی ردیف مزیت رقابتی 1 ایجاد برندهای ملی قوی 6 بهرهگیری از فناوریهای نوین 2 تبلیغات هدفمند 7 انعطافپذیری بالا 3 بهرهگیری از شبکههای توزیع 8 نیروی انسانی متخصص و ماهر 4 ارتباطات مناسب با کل نظام توزیع کشور 9 ارتباطات مناسب با شرکتهای بخش خصوصی و تعاونی 5 کوتاه شدن کانال توزیع 10 بهرهگیری از خوشههای توزیع مرکز ملی بازاریابی (NMC) از نکات کلیدی و اصلی موجود در بخش یافتههای تحقیق، تایید ساختار و زمینههای کاری مرکز ملی بازاریابی (National Marketing Center)، به عنوان مجموعهای جدید و با کارآمدی بالا در ساختار نظام توزیع کالا در کشور است."