چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای جستجوی شغلی به روش کلوپ شغلی بر اضطراب و درماندگی شغلی دانشجویان نیمسال آخر صورت پذیرفت. جامعه آماری, کلیه دانشجویان نیمسال آخر دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران بود. که در سال تحصیلی ۹۰- 1389مشغول تحصیل بوده و جویای کارند» ابزارهای مورد استفاده برای جمع آوری دادهها عبارتند از: الف) پرسشنامه مهارتهای کاریایی: ساخته اکبری (۱۳۸۴)» ب) پرسشنامه اضطراب شغلی: ساخته فرحبخش و نادریزاده اصفهانی (۱۳۸۷) ج) پرسشنامه درماندگی شغلی ساخته فرحبخش و نادریزاده اصفهانی (۱۳۸۷). ابتدا با 90 نفر از دانشجویانی که در فراخوان ثبت نام نمودند مصاحبه تشخیصی جهت تعیین دار بودن شرایط شرکت در پژوهش بهعمل آمد و از میان 90 نفر افراد حائز شرایط ۴۰ نفر بهصورت تصادفی انتخاب شده و از طریق قرعهکشی در دو گروه آزمایش (۱۰ نفر دختر و ۱۰ نفر پسر) و گروه کنترل (:۱ نفر دختر و :۱ نفر پسر) جایگزین شدند. سپس پیش آزمونها برای هر دو گروه اجرا شد و گروه آزمایش به مدت ۱۳ جلسه مهارتهای جستجوی شغلی را به روش کلوپ شغلی آموزش دید و گروه کنترل متغیری را دریافت نکرد. سپس پسآزمونها در دو گروه اجرا شد و دادهها توسط آزمون ۲ گروههای مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش مهارتهای جستجوی شغلی در افزایش مهارتهای جستجوی شغلی و کاهش نگرانیها و درماندگیهای شغلی شرکتکنندگان موئر بوده و بررسیها و تحلیلهای آماری صورت گرفته در مورد آزمون فرضیههای پژوهشی» تفاوت معنیداری را بین دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ متغیرهای مهارتهای کاریابی, اضطراب شغلی و درماندگی شغلی نشان داده است.
The purpose of this research was to study of effectiveness of Job Searching Skills Training (JSST) with use of Job Club Methodology (JCM) on job insolvencies and anxieties of senior students at the Faculty of Science and Research Branch, Islamic Azad University. A semi-experimental method used to obtain data for this study and instruments were three standard questionnaires: 1. Job Searching Skills Questionnaire; 2. Job Insolvencies Questionnaire; and 3. Job Anxieties Questionnaire. The population was in this study all 1389_90 senior students at the Faculty of hiumanistic of Science and Research Branch, Islamic Azad University. The researcher invited of a. senior students who participated in a declinational interview and after that 40 of them (20 Male and 20 Female) selected and divided to two groups — one control and one experimental group-randomly. Pre-test became executed for all and then experimental group has educated Job Searching Skills (JSS) with using Job Club Methodology (JCM) for 12 sessions. Post-test became executed for two groups too. T-test used to test the hypotheses and an alpha level of .05 was used to determine statistical significance. The results of this study showed, Job Searching Skills Training with use of Job Club Methodology is effective on increase Job Searching Skills reducing of senior students job insolvencies and anxieties
خلاصه ماشینی:
"Quarterly Journal of Career Organi- zational ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﺸﺎوره ﺷﻐﻠﻲ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ 361-841 ,3102 Counseling Vol, 5/ No, 14/ Fall دوره ﭘﻨﺠﻢ / ﺷﻤﺎره 41 / ﺑﻬﺎر، 2931، 261-841 ﺑﺮرﺳﻲ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺟﺴﺘﺠﻮی ﺷﻐﻠﻲ ﺑﻪروش »ﻛﻠﻮپ ﺷﻐﻠﻲ« ﺑﺮ اﺿﻄﺮاب و درﻣﺎﻧﺪﮔﻲ ﺷﻐﻠﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن داﻧﺸﻜﺪه ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﻲ داﻧﺸﮕﺎه آزاد واﺣﺪ ﻋﻠﻮم و ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﺗﻬﺮان A Study of Effectiveness of Job Searching Skills TrainingWith using of Job Club Methodology on Students Job Insolvencies and Anxieties ﺗﺎرﻳﺦ درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻘﺎﻟﻪ: 72/5/1931، ﺗﺎرﻳﺦ درﻳﺎﻓﺖ ﻧﺴﺨﻪ ﻧﻬﺎﻳﻲ: 12/6/1931، ﺗﺎرﻳﺦ ﭘﺬﻳﺮش ﻣﻘﺎﻟﻪ: 6/21/1931 رﺣﻤﺎن ﻣﻬﺪی ﻧﮋاد ﻗﻮﺷﭽﻲ1، اﻣﻴـﺮ ﭘﻨـﺎه ﻋﻠـﻲ2، ﺟـﻮاد ﻋﺒـﺪﻟﻲ ﺳـﻠﻄﺎن ,.
ﻋﻨﺎوﻳﻦ و ﻫﺪفﻫﺎی ﺟﻠﺴﺎت دوازدهﮔﺎﻧﻪ ﻣﺸﺎوره ﺷﻐﻠﻲ ﺑﻪ ﺳﺒﻚ ﻛﻠﻮپ ﺷﻐﻠﻲ ﺑﻪ ﺷﺮح زﻳﺮ اﺳﺖ: ﺟﻠﺴﻪ اول: آﻏﺎز ﺟﻠﺴﺎت ﮔﺮوﻫﻲ و اﺟﺮای ﭘﻴﺶآزﻣﻮنﻫﺎ ﻫﺪف: آﺷﻨﺎﻳﻲ اﻋﻀﺎی ﮔﺮوه ﺑﺎ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ و ﺳﺒﻚ ﻛﻠﻮپ ﺷﻐﻠﻲ ﺟﻠﺴﻪ دوم: اﻧﺘﺨﺎب ﺷﻐﻞ در دﻧﻴﺎی در ﺣﺎل ﺗﻐﻴﻴﺮ و ﻟﺰوم ﻓﺮاﮔﻴﺮی ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺟﺴﺘﺠﻮی ﺷﻐﻠﻲ ﻫﺪف: آﺷﻨﺎﻳﻲ اﻋﻀﺎی ﮔﺮوه ﺑﺎ ﻓﺮاﻳﻨﺪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﻐﻞ و آﻣﺎدﮔﻲ ﺟﻬﺖ ﺟﻠﺴﻪ ﺳﻮم: ﺧﻮﻳﺸﺘﻦﭘﻨﺪاری ﺣﺮﻓﻪای ﻫﺪف: آﺷﻨﺎﻳﻲ اﻋﻀﺎی ﮔﺮوه ﺑﺎ ﻣﻔﻬﻮم ﺧﻮﻳﺸﺘﻦﭘﻨﺪاری ﺣﺮﻓﻪای ﺟﻠﺴﻪ ﭼﻬﺎرم: ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻛﺴﺐ اﻃﻼﻋﺎت ﺷﻐﻠﻲ 551 رﺣﻤﺎن ﻣﻬﺪی ﻧﮋاد ﻗﻮﺷﭽﻲ، اﻣﻴﺮ ﭘﻨﺎه ﻋﻠﻲ، ﺟﻮاد ﻋﺒﺪﻟﻲ ﺳﻠﻄﺎن اﺣﻤﺪی، ﻫﻴﻮا ﻣﺤﻤﻮدی و اﺳﻤﺎﻋﻴﻞ اﺳﺪﭘﻮر ﻫﺪف: آﺷﻨﺎﻳﻲ اﻋﻀﺎی ﮔﺮوه ﺑﺎ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻛﺴﺐ اﻃﻼﻋﺎت ﺷﻐﻠﻲ ﺟﻠﺴﻪ ﭘﻨﺠﻢ: ﻣﺎﻫﻴﺖ اﺿﻄﺮاب و درﻣﺎﻧﺪﮔﻲ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﻐﻞ و ﻛﺎرﻳﺎﺑﻲ ﻫﺪف: آﺷﻨﺎﻳﻲ اﻋﻀﺎی ﮔﺮوه ﻣﺎﻫﻴﺖ اﺿﻄﺮاب و درﻣﺎﻧﺪﮔﻲ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﻐﻞ و راهﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ اﺑﻌﺎد رواﻧﻲ ﻣﻨﻔﻲ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺟﺴﺘﺠﻮی ﺷﻐﻞ ﺟﻠﺴﻪ ﺷﺸﻢ: ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺷﺒﻜﻪﺳﺎزی در ﻛﺎرﻳﺎﺑﻲ ﻫﺪف: آﺷﻨﺎﻳﻲ اﻋﻀﺎی ﮔﺮوه ﺑﺎ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺷﺒﻜﻪﺳﺎزی ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از ﻣﻬﺎرتﻫﺎی اﺳﺎﺳﻲ در ﻛﺎرﻳﺎﺑﻲ ﺟﻠﺴﻪ ﻫﻔﺘﻢ: ﺑﺮﻗﺮاری ارﺗﺒﺎط ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺑﺎ ﻛﺎرﻓﺮﻣﺎ ﻫﺪف: آﺷﻨﺎﻳﻲ اﻋﻀﺎی ﮔﺮوه ﺑﺎ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺑﺮﻗﺮاری ارﺗﺒﺎط ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺑﺎ ﻛﺎرﻓﺮﻣﺎ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از ﻣﻬﺎرت- ﻫﺎی ﺟﺴﺘﺠﻮی ﺷﻐﻠﻲ ﺟﻠﺴﻪ ﻫﺸﺘﻢ: ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻣﻬﺎرتﻫﺎ ﻫﺪف: آﺷﻨﺎﻳﻲ اﻋﻀﺎی ﮔﺮوه ﺑﺎ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ ﻣﻬﺎرتﻫﺎ و ﻣﺰﻳﺖﻫﺎی ﺟﻤﻊآوری ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻛﺎر ﺟﻠﺴﻪ ﻧﻬﻢ: رزوﻣﻪﻧﻮﻳﺴﻲ ﻫﺪف: آﺷﻨﺎﻳﻲ اﻋﻀﺎی ﮔﺮوه ﺑﺎ ﻓﺮاﻳﻨﺪ رزوﻣﻪﻧﻮﻳﺴﻲ و ﻣﺮاﺣﻞ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن آن ﺟﻠﺴﻪ دﻫﻢ: ﻧﺎﻣﻪﻫﺎی اﺳﺘﺨﺪاﻣﻲ و ﺑﺮگ ﻳﺎ ﻓﺮم درﺧﻮاﺳﺖ ﺷﻐﻠﻲ ﻫﺪف: آﺷﻨﺎﻳﻲ اﻋﻀﺎی ﮔﺮوه ﺑﺎ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻧﮕﺎرش ﻧﺎﻣﻪﻫﺎی اﺳﺘﺨﺪاﻣﻲ و ﺗﻜﻤﻴﻞ ﺑﺮگ ﻳﺎ ﻓﺮم درﺧﻮاﺳﺖ ﺷﻐﻞ ﺟﻠﺴﻪ ﻳﺎزدﻫﻢ: ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ اﺳﺘﺨﺪاﻣﻲ ﻫﺪف: آﺷﻨﺎﻳﻲ اﻋﻀﺎی ﮔﺮوه ﺑﺎ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ اﺳﺘﺨﺪاﻣﻲ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺟﺴﺘﺠﻮی ﺷﻐﻠﻲ ﺟﻠﺴﻪ دوازدﻫﻢ: ﺧﻼﺻﻪ ﺟﻠﺴﺎت و ﻣﺮوری ﺑﺮ ﺟﻠﺴﺎت ﮔﺬﺷﺘﻪ و اﺟﺮای ﭘﺲ آزﻣﻮنﻫﺎ ﻫﺪف: ﺟﻤﻊﺑﻨﺪی و ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی از ﻛﻞ ﻣﺤﺘﻮای ﺟﻠﺴﺎت آﻣﻮزﺷﻲ و درﻣﺎﻧﻲ 651 ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﺸﺎوره ﺷﻐﻠﻲ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ/ دوره ﭘﻨﺠﻢ/ ﺷﻤﺎره 41/ ﺑﻬﺎر 2931 ﺑﺮرﺳﻲ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺟﺴﺘﺠﻮی ﺷﻐﻠﻲ ﺑﻪروش »ﻛﻠﻮپ ﺷﻐﻠﻲ« ﺑﺮ اﺿﻄﺮاب..."