چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل روان شناختی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موثر بر اشتغال و بیکاری دانش آموختگان رشته های روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهراء (س) از دیدگاه خود آن ها است. روش تحقیق، توصیفی و استنباطی و از نوع پس رویدادی است. تجزیه و تحلیل دادههای تجربی، از طریق - پرسشنامه محقق ساخته (عوامل موثر بر اشتغال و بیکاری دانشآموختگان)، عوامل روان شناختی از طریق دو پرسشنامه - خودکارآمدی عمومی شرر و - منبع مهار شغلی اسپکتور، به دست آمده است. در این تحقیق، میزان اشتغال دانش آموختگان تهرانی و شهرستانی و میزان اشتغال به کار مرتبط با رشته تحصیلی آن ها بررسی شد. هم چنین، نگرش دانشآموختگان در رابطه با عوامل روانشناختی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موثر بر اشتغال و بیکاری دانش آموختگان، مورد آزمون قرار گرفت. گروه نمونه تحقیق، شامل 130 نفر از دانشآموختگان رشتههای روانشناسی و علوم تربیتی، طی سا های 1374 تا 1386 بود. یافته ها نشان میدهد دانشآموختگان تهرانی بیش از دانشآموختگان شهرستانی، اشتغال به کار دارند،2/77 درصد نیز مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را به دست آوردهاند. هم-چنین بین نگرشهای دانشآموختگان (شاغل و بیکار) نسبت به عوامل اقتصادی و اجتماعی تفاوت معناداری وجود ندارد. در حالی که در نگرشهای دانشآموختگان نسبت به عوامل روانشناختی و فرهنگی، تفاوت معناداری وجود دارد. هم چنین مهار شغلی دانشآموختگان بیکار از طریق خودکارآمدی آن ها قابل پیشبینی است. از این رو، راهنمایی حرفهای، مشاوره شغلی، آموزشهای آماده سازی شغلی و کسب مهارت های مناسب برای ورود موفقیت آمیز به بازار کار برای دانشآموختگان دانشگاهی پیشنهاد می-گردد.
According to the development of higher education، the expansion of universities، cultural improvement، more attention women rights and their willing to go to universities، have increased. On the other hand about 60%of total Iranian studentpopulation are studying in human sciences so they need to work. Therefore، the issue of employment status of graduated people is very important. The aim of this study is to investigate the employment and unemployment status of graduated people who have completed their studies on the field of psychology، educational sciences،counseling and library of Al-zahrauniversity. This research is casual comparative. Its data has been gained from Researcher-made questionnaire، Spector’s Job Locus of Control and Sherrer’ General Self Efficacy Inventories were employed as research tools. Descriptive and inferential statistics (independent t-test، k-square، single variable regression) were used to analysis the data. Out of 1320 research population، 130 was randomly selected as a sample group who graduated between 1995-2007 .Results showed that Tehrani angraduated found jobs more than others and 77.2% found jobs related to their education.There was not found significant difference between social and economical factorswhich was effective on the labor market، but there was found significant difference between cultural and psychological factors. Job control was predicted byself efficiency. In order to improve Job control and self efficiency of graduates regarding their cultural attitudes to the labor market، suitable trainings like job preparation and entrepreneurship are suggested by researchers.
خلاصه ماشینی:
نگرش زنان دانش آموخته به عوامل مؤثر بر اشتغال و بيکاري آن ها در بازار کار Graduated Women Attitudes to the Effective Factors on their Employment and Unemployment in the Labor Market تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩١/٢/١١، تاريخ دريافت نسخه نهايي : ١٣٩١/٨/٢١، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٢/١/٢٣ شهناز طباطبائي ١،محبوبه حاجيان ٢و طيبه زندي پور٣ هدف پـژوهش حاضـر بررسـي عوامـل روان شـناختي ، اقتـصادي ، اجتماعي و فرهنگي مؤثر بر اشتغال و بيکاري دانش آموختگـان رشـته هـاي روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه الزهراء (س ) از ديدگاه خود آن ها است .
فرضيه هاي پژوهش ١- از نظر دانش آموختگان عوامل روان شناختي (از قبيل مهار شغلي و خودکارآمدي ) در ايجـاد اشتغال و بيکاري آنان مؤثر است .
رگرسيون تک متغيري پيش بيني نگرش هاي روان شناختي «خودکارآمدي » دانش آموختگان بيکار از طريق «مهار شغلي » در ارتباط با شرايط اشتغال و بيکاري (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول ٣ و با تأکيد بر ميزان ١٢/٣٧ =F بدست آمده ، که در سطح ٠٠١=α معني دار است ، بنابراين توان پيش بيني «مهار شغلي » دانش آموختگـان بيکـار، از طريـق «خودکارآمـدي » وجود دارد.
در ارتباط با نتايج پژوهش هاي همسو با نتايج اين تحقيق مـي تـوان بـه تحقيـق آهنچيـان (١٣٨٥) مبني بر ارتباط نداشتن بيکاري با عوامل اقتصادي ، هم چنين پژوهش پورقاسـم (١٣٨١) و نوروزي و علمي (١٣٨٢)، اشاره کرد که عوامل فرهنگي را يکي از دلايل مهـم مـشارکت زنـان ، عنوان مي کنند.