چکیده:
این پژوهش به مطالعه و بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر انگیزش پیشرفت و مهارتهای حل مسئله در دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین تهران پرداخته است . این پژوهش از جمله پژوهش های نیمه تجربی دارای طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه آزمایش و واپایش است . جامعه آماری آن، کلیه دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین تهران بودند که به صورت نمونه در دسترس ٣٠ نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و ١٥ نفر در گروه آزمایش و ١٥ نفر در گروه واپایش قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت ٨ جلسه تحت مداخلات شناختی رفتاری قرار گرفتند اما گروه واپایش هیچ مداخله ای را دریافت نکرد. نتایج نشان داد که درمان شناختی رفتاری در افزایش انگیزه پیشرفت و مهارتهای حل مسئله در دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی کارساز است . برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزاز spss و آزمون آماری کواریانس (مانکوا) استفاده شد.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که درمان شناختی رفتاری در افزایش انگیزه پیشرفت و مهارتهای حل مسئله در دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی کارساز است .
ویلیامز و همکاران(١٣٩٠: ٥٤٧) نشان داد که درمان شناختی رفتاری در رفع عواطف ناخوشایند و بهبود پیامدهای درد، کارآمد و اثر بخش است و از این طریق سبب بهبود کیفیت زندگی در افراد میشود؛ بنابراین با توجه به اینکه تحقیقات کمی در حوزه درمانهای شناختی رفتاری بر بهبود مهارتهای حل مسئله و انگیزه پیشرفت روی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی صورت گرفته و یا اصلا تحقیقی صورت نگرفته است .
پژوهش حاضر میتواند راهکار مناسبی برای افزایش انگیزه پیشرفت و مهارتهای حل مسئله با استفاده از مداخلات شناختی در این دانشجویان محسوب شود.
انگیزش پیشرفت خصیصه ای است که ترجیح و کارآرایی در انجام تکالیف 1 - Guo, B 2 - Yin 3 - Wigfield 4- Frager & Mc reynolds کمابیش مشکل ، مدیریت چالش های زندگی روزمره، سطوح پایداری و مسئولیت پذیری برای انجام تکالیف ، نیاز بازخورد از عملکرد و میزان خلاقیت افراد در آن متفاوت است (ویگفیلد و اکلینز، ٢٠٠٢: ١٦٢).
آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دو گروه تفاوت معنیداری وجود دارد(٢٨٥١٥=F, ٠/٠٠١> P) به طوری که درمان شناختی رفتاری توانست سبب افزایش میانگین انگیزه پیشرفت در گروه آزمایش شود.
cognitive behavior therapy efficacy and achievement motivation: A study of American, Chinese, and Japanese children.
Motivation to learn and cognitive behavior therapy on achievement motivation: Integrating theory and practice (4thed.