چکیده:
کارایی، یک مفهوم اساسی در استفاده کارا و مؤثر از منابع سازمانی است که به عنوان یک فاکتور مهم در ایجاد مزیت رقابتی نیز مورد توجه است. در صنایع دانشبنیان مانند بیمه، سرمایههای فکری، نقش ممتازی در موفقیت بنگاهها از جمله در ارتقای کارایی آنها دارند. در این تحقیق که مبتنی بر برداشتی نو از مفهوم کارایی است، تأثیر سرمایه فکری در ایجاد کارایی مورد توجه قرار گرفته است و در قالب مطالعه تجربی تأثیر شاخصهای منتخب سرمایه فکری در صنعت بیمه بر کارایی شرکتهای بیمه ایرانی (در محدوده 17 شرکت بیمه کشور و در دوره زمانی 1390-1384) مطالعه شده است. به این منظور، محاسبه کارایی شرکتها با روش تحلیل پوششی دادهها انجام شده است و برای تشکیل تابع رگرسیون میان کارایی و شاخصهای سرمایه فکری از روش معادلات برآوردگر تعمیمیافته استفاده شده است تا امکان درنظرگرفتن همبستگی زمانی دادهها فراهم گردد. نتایج مطالعه نشان میدهد شاخصهایی از سرمایه انسانی (سطح تحصیلات) و ارتباطی (تعداد نمایندگی) شرکتها با کارایی آنها رابطه مثبت داشته است اما شاخصهای مربوط به سرمایه ساختاری (تعداد و تنوع محصولات جدید) نتوانستهاند منجر به ایجاد کارایی در شرکتهای مورد مطالعه شوند.
خلاصه ماشینی:
"سرمایه فکری و جایگاه آن در صنعت بیمه توسعه اقتصاد دانش محور و جایگـاه ویـژه منـابع دانشـی و سـرمایه هـای فکـری 1 در موفقیـت شرکت ها و دولت ها در چند دهه اخیر منجـر بـه اهمیـت یـافتن ایـن منـابع در میـان مجموعـه منابع سازمانی شده اسـت (١٩٩٦ ,Grant ;١٩٩٧ ,Nonaka and Takeuchi).
مطالعه کارایی منابع مرسوم مانند زمین ، سـرمایه و نیـروی کـار بـه Intellectual Capital (IC) Andriessen,2004 Luthy, 1998 منزله یک فاکتور کلیدی موفقیت و اساس سودآوری بنگاه، سـابقه دیرینـه دارد ( ,Sink ١٩٨٣)، اما مسئله کارایی سرمایه فکری (منابع نـاملموس) سـابقه چنـدانی نـدارد و بـه تازگی به طور جدی مورد توجه محققان قرار گرفته است (١٩٩٩ ,Drucker).
نهایتا از میان شاخص های سرمایه ارتباطی، متوسـط سـهم بـازار شـرکت هـا رونـد کاهشی داشته است (که باتوجه به ورود تدریجی چهار شرکت جدید در ایـن دوره طبیعی است )، متوسط تعداد نمایندگیهای شرکت ها پـس از یـک دوره سـه سـاله کاهش و ثبات، افزایش قابل توجهی را در سه سال بعـد تجربـه کـرده اسـت و دو شاخص دیگر یعنی بهرهوری فروش نمایندگیها و کـارمزد دریـافتی نماینـدگیهـا (نسبت به حـق بیمـه تولیـد آنهـا) تغییـرات منظمـی نداشـته انـد (کـارمزد دریـافتی نمایندگیها در این تحقیـق بـه عنـوان شاخصـی بـرای سـنجش سـطح تخصـص نمایندگیها تلقی شده است ؛ زیرا معمولا کارمزد فروش بیمه نامه در رشته های بیمـه تخصصی رقم بالاتری است ).
یکی از مهم ترین محدودیت های پیش روی این تحقیق محدودیت در دسترسـی بـه اطلاعات در یک دوره زمانی چند ساله از وضعیت داخلی و عملکرد شرکت های بیمه کشور است ، تا در انتخاب شاخص های مناسب خصوصا در حوزه سـرمایه فکـری مورد استفاده قرار گیرد."