چکیده:
توجه به مالکیت معنوی و به خصوص کاربردهای آن در نشر دیجیتال از جمله مواردی است که امروزه مورد توجه و مداقه اندیشمندان و صاحب نظران است . ارائه راهکاری های اجرایی برای تحقق هر چه بیشتر این موضوع ، با توجه به دغدغه های ناشر و نویسنده ، از جمله موارد مورد قبول همگان است . در این میان ، اسلام ، با توجه به قابلیت های ذاتی خود، در این زمینه ، نظریات و ادله های متنوعی دارد که توجه به آن ها می تواند در تحقق نشر دیجیتال و برطرف کردن موانع و مشکلات فرارو بسیار مفید و موثر باشد ـ که عمدة آن ها را می توان در توجه به حقوق معنوی و گسترش حدود آن در زمینه نشر دیجیتال دانست . این مقاله در صدد است تا ضمن تبیین این مقوله ، با ارائه نظریات حقوقی و اسلامی، به رهیافت تازه ای در این امر بینجامد
خلاصه ماشینی:
"94 تابستان ١٣٩١ شماره ششم بررسی مالکیت معنوی در نشر دیجیتال با توجه به مبانی اسلامی آن بدون تردید، رشد تکنولوژی های ارتباطی و گسترش نشر الکترونیکی به ویژه در زمینۀ نشر دیجیتال ، سبب ایجاد مسائل جدی است ، از جمله اینکه قوانین جاری حق مؤلف تا چه حد توان و کارایی لازم را برای حمایت از کلیۀ آثار به اشکال مختلف دارد؟ همان طور که اشاره شد، مالکیت معنوی بالطبع این مفهوم را به ذهن متبادر می کند که چه کسی مالک سرمایه های معنوی یا افکار و عقاید منتشره است .
مثلا در زمینۀ نشر دیجیتال با عنایت به اینکه عرضۀ آثار در 95 تابستان ١٣٩١ شماره ششم قالب یک فایل رایانه ای اسـت ، اگر مبانی قانونی و حدود آن تدوین نگردد، هر فردی به خود اجازه می دهد که بدون هیچ گونه ترس و نگرانی از تعقیب قانونی ، از روی نسخۀ اصلی نسخه های دیگری تهیه کند و در اختیار دیگران قرار دهد.
اگرچه پاره ای از فقها قائل به این امر هستند که نشر دیجیتال می تواند به صورت رایگان در اختیار همه قرار گیرد، باید توجه داشت که تأکید اسلام بر این موضوع است که می بایست استفاده از منابع ـ اعم از سنتی و دیجیتال ـ با رعایت حقوق پدیدآورندگان باشد و گردش آزاد و فراگیر اطلاعات در عصر کنونی نباید به عنوان محملی برای فرار از حقوق مالکیت فکری باشد."