چکیده:
هدف : با پیشرفت فناوری و حضور آن در تمامی شئون زندگی ، صنعت نشر نیز از این پدیده و تغییرات حاصل از آن بی بهره نبوده است . نشر الکترونیک در جایگاه نشری مدرن مظاهر متعددی دارد که یکی از آن ها خودناشــری است . این پدیده امروزه در صنعت نشر جهان جایگاه ویژه ای به دست آورده است . بسیاری از نویسندگان در سراسر دنیا با این روش به تولید و انتشار آثار خود اقدام می کنند. هدف این پژوهش شناخت و معرفی خودناشری در دنیا و بررسی دیدگاه نویسندگان ایرانی دربارة این پدیده است . روش . رویکرد پژوهش : در این پژوهش ، ابتدا به روش مطالعه سندی به بررسی خودناشری پرداخته ، و سپس با استفاده از تحلیل محتوای کیفی دیدگاه ده نفر از نویسندگان خودناشر کتاب های الکترونیک تحلیل شده است . این نویسندگان به شکل هدفمند انتخاب شده اند و مصاحبه با آنان عمیق و نیمه ساختاریافته بوده است . پس از تحلیل داده ها، رمزهای اولیه استخراج ، و در چند مرحله بازبینی ، بررسی ، و طبقه بندی شد. در نهایت چهار مقوله اصلی و یازده مقوله فرعی به دست آمد. یافته ها:یافته های این مطالعه مویداین مطلب است که مهم ترین مقوله های موجوددرروندخودناشری در ایران از دیدگاه نویســندگان در چهار مقوله اصلی علل گرایش به خودناشــری ، مزایای خودناشری ، کاستی های خودناشری ، و مهارت های خودناشران قرار می گیرند ـ که در مجموع دارای یازده مقوله فرعی هستند. مشارکت کنندگان در این پژوهش مصادیقی از عوامل تاثیرگذار در روند خودناشری را در ایران عرضه کردند، که توجه به آن ها می تواند در رشد، گسترش ، و بهبود روند خودناشری موثر باشد.
خلاصه ماشینی:
"به باور مصاحبه شوندگان ، پدیدة خودناشری یک سری کاستی های درونی دارد، که به محتوای کتاب مرتبط اســت ، و نیز یک سری کاستی های بیرونی و خارج از متن کتاب ، که بیشتر به محیط مقوله اصلی مقوله فرعی مصادیق کاهش هزینه های انتشار و قیمت نهایی کتاب برای مشتری اقتصادی افزایش حق تألیف و پرداخت بی واسطه انتشار، قیمت گذاری ، تبلیغات و بازاریابی ، و توزیع اثر بر اساس خواست پدیدآور ارائۀ امکان انتشار آزادانۀ کتاب به همگان (انتشار دموکراتیک آثار) مزایای خودناشری ارتباطی ارائۀ مستقیم و بی واسطۀ کتاب ها از نویسندگان به خوانندگان برقراری رابطۀ مستقیم میان پدیدآورندگان آثار و مخاطبان آن ها افزایش سرعت دریافت واکنش ، نقد و نظر خوانندگان زمانی امکان ویرایش و تجدیدنظر در کتاب با حداقل زمان مقولۀاصلی مقولۀفرعی مصادیق داوری ، ارزشیابی ، و بررسی نشدن کتاب پیش از چاپ از سوی متخصصان درونی احتمال وجود اشکال در محتوا و قالب کتاب به دلیل حرفه ای نبودن نویسنده کاستیهای خودناشری دسترسی نداشتن نویسنده به کانال های تبلیغاتی رایج کتاب ؛ مانند انواع رسانه ها بیرونی وجهه و اعتبار عمومی کمتر کتاب های خودناشران در مقابل کتاب های ناشران بزرگ و سنتی پنهان ماندن کتاب از دید خوانندگان محروم از شبکه های نشر و توزیع کتاب های الکترونیکی مقولۀاصلی مقولۀفرعی مصادیق تسلط به کار با رایانه فنی تسلط به کار با نرم افزارهای نشر الکترونیک ویرایش صفحه بندی مهارت های خودناشران هنری طراحی درونی و بیرونی کتاب دریافت شابک ، فیپا، و مجوز چاپ حرفه ای بازاریابی ، تبلیغات ، و معرفی کتاب توزیع و فروش بیرونی و نحوة عرضه و ارائۀ کتاب برمی گردد."