چکیده:
در ســال های اخیر، مخاطبان به مقوله کتاب الکترونیک ١ توجه ویژه ای کرده اند، اما به مفهوم قیمت گذاری ٢ در محصولات حوزة صنعت نشــر کمتر توجه شده است . معمولا، ناشران قیمت کتاب ها را مشخص و با استفاده از فرمول ثابت و بدون نظارت ارگان خاصی تعیین می کنند. از سوی دیگر، قیمت گذاری صحیح کتاب الکترونیک بر اساس ویژگی های منحصربه فرد بازار آن نقش شایانی در موفقیت متولیان نشر و عرضه کنندگان این صنعت رو به رشد خواهد داشت . از این رو، در این مقاله به بررســی مفهوم قیمت ، اســتراتژی های پیشرفته ، و مدل های قیمت گذاری ٣ پرداخته شده و نهایتا مدل پیشنهادی با الگو گرفتن از دو مدل اصلی قیمت گذاری ـ مدل قیمت گذاری عمده فروشی ٤ (ناشران ) و مدل نمایندگی ٥ (آژانس ) ـ و جرح و تعدیل آن ، با توجه به شرایط و قوانین حاکم بر این حوزه در کشور، ارائه شده است .
خلاصه ماشینی:
"با توجه به ناقص بودن چرخۀ نشر در کشور و نیز فقدان سازمان ها و ارگان های ناظر و ضوابط حاکم بر قیمت گذاری در این حوزه ، همواره یکی از بحث های اساسی پیرامون نشر، اعم از چاپی و دیجیتال ، مبحث قیمت گذاری ، حقوق مشتری ، و تقسیم ارزش کتاب بین ناشر، نویسنده ، و توزیع کننده یا پایگاه فروش الکترونیکی است .
دو گرایش در آن زمان به ظهور رسید: نخست ، ظهور نرم افزار قابل خواندن برای ابزار و دستگاه رقومی شخصی و رایانه هایی که برای یکپارچه ســازی کتاب الکترونیکی برنامه ریزی شده بودند؛ دوم ، ظهور شرکت هایی که روی بازار دانشــگاهی ، به منظور یکپارچه سازی در زمینۀ خواندن این کتاب ها با استفاده از رایانه های رومیزی و کیفی و دیگر وســایل و ابزار الکترونیکی ، سرمایه گذاری کردند (Lee, ٢٠٠٤; Hughest, ٢٠٠٣).
بنابراین ، فروشنده (پایگاه فروش الکترونیکی )، به عنوان نمونه آمازون ، که امروزه در حدود ٦٠ درصد از بازار کتاب های الکترونیکی را در دست دارد، اقدام به انعقاد قرارداد عمده فروشی با ناشران نمود و بدین ترتیب توانست فرمول های خود را به ناشــران دیکته کند و به منظور ترغیب کاربران به خرید دستگاه کتاب خوان الکترونیکی خود به نام کیندل ، که از سال ٢٠٠٧ به بازار عرضه شد، کتاب الکترونیک را در قیمتی پایین تر از قیمت عمده فروشــی عرضه نمود و ناشران را با مشکلات جدی مواجه کرد (,.
"An Analysis of Pricing Models in the Electronic Book Market", Social science research network (http:.."