چکیده:
پژوهش حاضر بهمنظور مطالعه کنشهای ارتباطی اعضاء در گروههای مجازی تلگرام ازنظر نحوه مدیریت تأثیر با استفاده از عملکرد چهره خود انجامشده است. برای این منظور از ترکیب نظری کنش ارتباطی هابرماس و مدیریت تأثیر یا کنش نمایشی گافمن استفاده شده است. با توجه به ویژگی نوشتاری خاص پیامها در تلگرام، رویکرد روش مورد استفاده تحلیل سبک زبانی است. در این تحقیق حدود 10 هزار کاربر از 20 گروه تلگرام تحت عنوان هنر، علم و ورزش ارزیابی میشوند. نتایج این مطالعه حاکی از حضور بارز کنش معطوف به هدف در این گروهها است. شبکه اجتماعی تلگرام باوجود اینکه فرصتی برای حضور و تشکیل گروه فراهم ساخته ولی رابطه پیروی بر رابطه گفتگویی و تعاملی در این گروهها غلبه دارد. بازنمایی خود کاربران در گروههای تلگرامی اغلب از راه تأیید و پذیرش پیامها و در فقدان نقد و مخالفت انجام میشود. همچنین نتایج نشان میدهند که هنجار حمایتگری در این گروهها با مفهوم جدیدی بروز کرده است که افراد برای عملکرد چهره مثبت، گسترش ارتباطات مثبت و مدیریت تأثیر هدفمند از آن استفاده میکنند.
The present survey has been done for studying member’s communicative actions in Telegram virtual teams due to the way of impression management by using self -face work. Haberma’s communicative action and Goffman’s Impression management has been used as theoretical combination for this purpose. According to the specific characteristic of text messages in Telegram, linguistic analysis is an approach of research method. Approximately 10 thousand members from 20 Telegram groups as Art, Science and Sport will be evaluated in this survey. Results indicate significant presence of goal-oriented action in these groups. Telegram provides an opportunity for presence and making groups, but subordinating connections is more than dialogical relations and interactions. Members represent selves by confirming and accepting of messages, without criticizing and opposing. Furthermore, results show that supportive norm has appeared by new concept in these groups which members are using as positive face work, improving positive communication and meaningful impression management.
خلاصه ماشینی:
از این رو، مقاله حاضر در تلاش است تا نحوه رفتار بین فردی افراد در گروههای تلگرام را با استفاده از روش تحلیل سبک زبانی مطالعه کند و بدین ترتیب فرهنگ ارتباطی گروههای مجازی گوناگون را باهم مقایسه کند.
اگر صحنه گروههای تلگرام را فرصتی برای بازنمایی افراد، و کاربران را بازیگران نقش "خود" در نظر بگیریم ، آنگاه سبک زبان و ارتباطات میان فردی، زمینه ای برای بروز کنش های ارتباطی مختلف می شود.
ما نیز در این پژوهش با تمرکز بر نحوه رفتار یا ارتباطات میان فردی اعضای تیم های مجازی تلگرام از راه تحلیل سبک زبانی به مطالعه خصوصیات ارتباطی آنان می پردازیم که می تواند نشانگر ارزشهای فرهنگی ـ اجتماعی خاصی برای آنها باشد.
بدین ترتیب ، مشاهده نحوه تعامل افراد در گروههای تلگرامی این فرض را مطرح می سازد که افراد برای مدیریت تأثیر و ساخت تصویر مثبت ، عملکرد چهرهای متفاوتی دارند و کنش های ارتباطی در فضای شبکه های اجتماعی از خصایص خاصی برخوردار است که مطالعه و شناخت آنها، هم موجب افزودن بر غنای دانش این حوزه می شود و هم درک بیشتر از موقعیت فضای مجازی جهت سیاست گذاری بهتر را فراهم می سازد.
How Do Interpersonal Behaviors and Social Categories Affect Language Use?: The Case of Virtual Teams, Communication Quarterly, Vol. 63, No. 4, September–October 2015, pp.
What You Do and How You Speak Matter: Behavioral and Linguistic Determinants of Performance in Virtual Teams, Journal of Language and Social Psychology, Vol. 35(1) 76– 97, DOI: 10.