چکیده:
کنترل بازار یکی از دغدغه های مهم در حوزه اقتصاد در هر کشور و جامعه می باشد. جوامع براساس نظام ارزشی و فرهنگی خاصی که دارند از سازوکارها و راهبردهای کنترلی خاصی استفاده می کنند. این پژوهش با بررسی در سیره علوی تلاش می کند راهبردهای کنترل بازار در سیره ایشان را کشف نماید. پژوهشگر با طرح این سوال که راهبردهای کنترل بازار در سیره امام علی7 چگونه است، کنکاش در منابع تاریخی را آغاز و با استفاده از روش کتابخانه ای، اطلاعات مورد نیاز را گردآوری نموده سپس با روش تحلیلی ـ توصیفی، به تحلیل آنها پرداخته است. سرانجام یک مدل مفهومی به صورت ماتریس 2×2 تدوین شد. پس از تدوین مدل مفهومی و بررسی در سیره علوی، راهبردهای کنترل بازار در سیره امام علی7 در چهار نوع براساس موقعیت و شرایط بازار و براساس رویکرد به کنترل، مطرح و تبیین شد. این راهبردهای چهارگانه عبارتند از: راهبرد کنترل تحدیدی، راهبرد کنترل تشخیصی، راهبرد کنترل اجتماعی و راهبرد کنترل درونی.
خلاصه ماشینی:
برخـی از مهمترین راهبردهای کنترل تحدیدی در عرصة فعالیت های اقتصادی و بازار کـه از سـیرة امام علی ٧ استنباط شده در ذیل مورد بررسی قرار می گیرند: ١-١.
بنابراین ، امام ٧ با ارسال نامه به مدیران و متولیان ، یکی از محدوده های رفتار در عرصة بازار و فعالیت های اقتصادی را احتکارنکردن و برخورد با عاملان احتکار برمی شمارند و از این طریق ، تلاش می کنند تا رفتارهای آنها را مورد هدایت و کنترل قرار دهند.
در نتیجه یکی از راهبردهای کنترلی در سیرة مدیریتی امام علی ٧ در حوزه با بازار توجه نمودن به قیمت کالا و خدمات است و متصدیان بازار باید این شاخص را مد نظر خویش قرار دهند و براساس آن بازار و قیمت را کنترل نمایند.
امر به معـروف و نهـی از منکر به عنوان یکی از سازوکارهای کنترل برای افرادی که فاقد اختیارات رسمی در بـازار و عرصه های اقتصادی هستند، ایـن امکـان را فـراهم مـی سـازد تـا انحرافـات رفتـاری و عملکردی بازار و متصدیان ذیربط را مورد توجه قرار دهند و از این طریق آن را کنتـرل و اصلاح نمایند.
در شرایطی که پیچیدگی بازار اندک و رویکرد امـام علـی ٧ بـه کنتـرل سـازمانی 168 است ، با تعیین شاخص برای بازار و فعالیت هایی که در آن انجـام مـی گیـرد، تـلاش می کردند تا فعالیت و رفتار بازاریان و متصدیان این حوزه را مورد کنترل و هدایت قرار دهند.
امام علی ٧ شاخص هایی که برای کنترل تشخیصی در بازار تعیین نمودنـد، بـه گونـه ای است که در شرایط ساده می توان بازار را از طریق این راهبرد مورد کنترل قرار داد.