چکیده:
هدف پژوهش، بررسی مسائل و مشکلات مرتبط با تدوین و سازماندهی محتوای کتا ب های عربی دور ة
متوسطه از دیدگاه معلمان و دان ش آموزان است . نوع پژوهش از نظر اجرا، توصیفی پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش، معلمان و دان ش آموزان در نظر گرفته شد، که از میان آن ها، 228 دانش آموز و 68 معلم به عنوان نمونه انتخاب شدند . در این پژوهش، ابزار گردآوری داد ه ها، پرسش نامة دشواری های مرتبط با تدوین و سازماندهی محتوای کتاب های عر بی در 30 گویه در قالب سه مولفه نیازهای فردی، واقعیات اجتماعی و قانونمندی های برنامة درسی بر حسب مقیاس پنج درج ه ای لیکرت بود . روایی پرسشنامه بصورت محتوایی بررسی شد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 0/87 برآورد شد. بررسی داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام گرفت. یافته ها نشان داد از دیدگاه معلمان و دانش آموزان، مشکلات مرتبط با تدوین و سازماندهی محتوای کتا ب های عربی از نظر قانونمندی های برنام ة درسی، واقعیات اجتماعی و نیازهای فردی، در حد متوسط بود . بر این اساس، ایجاد اصلاحات و دگرگونی های لازم در راستای رفع دشواری های محتوایی کتاب های مذکور ضرورت دارد تا کتا ب های عربی متوسطه، انطباق بیشتری با معیارهای علمی انتخاب محتوا که در حوزه برنامه ریزی درسی مورد تاکید است، داشته باشند.
the purpose of this research was study of issues and problems associated with developing and organizing Arabic books content from perspective of teachers and students in Yasuj City. Research type was descriptive correlative. The statistical population consisted of teachers in academic year 2015-2016 that by Cochran Formulate, 228 students and 68 teacher's chosen by using simple randomized sampling as sample. The information gathering tools was a questionnaire about developing and organizing Arabic books content with 30 items in three components, individual needs, social realities and curriculum rules with Likert five scales. Questionnaires content validity confirmed by expert. Reliability coefficients were obtained equal to 0.87. Finding showed means of perspective of teachers and students about developing and organizing Arabic books content are average. Also revealed that issues and problems associated with developing and organizing Arabic books content from perspective of students was slightly less from the perspective of teachers but this difference is not large and not statistically significant.
خلاصه ماشینی:
در عین حال، پژوهشگر مـذکور بـر مبنـای پژوهش خود در زمینة بررسی و نقد متون کتابهای عربی دورة متوسطه و پیش دانـشگاهی و تاثیر آن در یادگیری زبان عربی نتیجه گیری می کند کـه در متـون مـذکور معیـار «از آسـان بـه مشکل » تقریباً رعایت شده است ، ولی معیارهای دیگر مثل جدول تکرار لغات، طـرح سـوالات مناسب برای بالا بردن فهم و درک دانش آموزان، چندان مورد توجه واقع نشده است .
حکیم زاده و همکاران (١٣٩٤) در پژوهش خود به بررسی میزان کارامدی آموزش زبان عربی عمومی مقطع متوسطه از نظر دبیران و دانش آموزان پرداخته و وجود فاصلة زیاد بین وضعیت موجود و مطلوب را در این زمینه گزارش کرده و تصریح می کننـد کـه آمـوزش زبـان عربی عمومی از جنبه های مختلف از جمله میزان تطابق محتوای کتابهای عربی دبیرسـتان بـا معیارهای انتخاب محتوا در برنامه ریزی درسی پائین تراز حد مطلوب است .
در این راستا، پژوهش حاضـر درصدد است تا به بررسی مسائل و مشکلات مرتبط با تدوین و سازماندهی محتوای کتابهای عربی دورة متوسطه از دیدگاه معلمان و دانش آموزان، بـه عنـوان مجریـان و دریافـت کننـدگان برنامة درسی ، بپردازد تا ضمن مشخص ساختن شرایط و وضعیت موجود محتوای کتـابهـای عربی متوسطه ، دادههایی برای طراحان و مؤلفـان ایـن کتـابهـا فـراهم کنـد تـا بـر مبنـای آن اصلاحات و تغییرات لازم را در کتابهای عربی اعمال نمایند.
پژوهش حاضر با درک این واقعیت ، کوشیده است تـا به بررسی مسائل و مشکلات محتوای کتابهای عربی دورة متوسطه از منظـر میـزان تناسـب و تطابق آن با ویژگی ها و نیازهای دانش آموزان، عوامل و ارزشهای اجتماعی و قانونمنـدی هـای برنامة درسی بپردازد.