چکیده:
« زبانشناسی کاربردی » اصطلاحی است که از یک منظر، معادل « آموزش زبان و مسائل مرتبط با آن » در نظر گرفته م ی شود و حوز ه مطالعا تی م یان رشته ای است که به تحلیل مسائل زبانی می پردازد. شا یان
با سه سطح پردازش حافظه « خواندن » ذکر است که یکی از چهار مهارت اصل ی زبان آموزی، مهارت
کاری، فر ایندهای سطح پا یین و فر ایندهای سطح بالا ست که رس یدن به سطح بالا، غا یت خواندن یا
همانا روان خوانی محسوب می شود . این پژوهش به بررسی نقش مهارتهای تفکر انتقادی بر مهارت خواندن زبان انگلیسی زبانآموزان میپردازد. جهت سنجش فرضیة پژوهش دو گروه 29 نفره از زبانآموزان پایة اول دبیرستان، در یکی از دبیرستانهای دخترانه منطقه 12 تهران انتخاب شدند. برای گروه اول، طرح درس آموزش زبان انگلیسی با رویکرد تفکر انتقادی و کاربردشناسی، بر پایة گفتگو، به صورت کندوکاومحور و طی 20 جلسه، اجرا شد و گروه دوم تنها دورة آموزش زبان انگلیسی را گذراند. در این پژوهش، از روش پیمایش خرد با رویکرد کمی و تکنیک پرسشنامة بسته پاسخ و پرسشنامة باز پاسخ و نیز جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون اختلاف میانگینها و تحلیل محتوا استفاده شد. میانگین پیش آزمون و پس آزمون تفکر انتقادی و خواندن سطح بالای گروهی که دورة خواندن سطح بالا را گذراندند، در مقایسه با گروهی که تنها دورة آموزش زبان را گذراندند، با نسبت بیشتری ارتقاء یافته است. همچنین این گروه نسبت به گروه دوم توانستند در نوشته هایشان از اقلام کاربردشناسی مدنظر این پژوهش، بیشتر استفاده کنند.
This study aims to investigate the role of critical thinking skills on reading proficiency of English learners. In order to assess the hypothesis, two groups of 29 students in the first grade of a high school were selected, a girl school in District 12 of Tehran. For the first group, teaching English lesson plans with critical thinking and pragmatic approach, based on dialog and an inquiry community and in 20 sessions were implemented, and the second group received only the English language training. In this research, micro navigation with a quantitative approach in addition to a questionnaire and an open questionnaire were used. In order to analyze the data, the mean difference test and analysis of content were employed. The pretest and post-test average of critical thinking and high level reading test of the first group in comparison to the other group has increased more. Compared to the second group, the first team could also use more pragmatic items considered in this study in their writings.
خلاصه ماشینی:
Davis در این راستا قصد پاسخگویی به این سؤال را داریم که به لحاظ زبانشناسی و بـا آمـوزش تفکر انتقادی، چقدر می توان سطح مهارت خواندن زبانآموزان را بالا برد؟ بدین اعتبار، فرضـیة پژوهش حاضر آن است که بین کنش زبانی زبانآموزانی که زبان انگلیسی را با رویکـرد تفکـر انتقادی گذراندهاند و زبانآموزانی که با این رویکـرد زبـان انگلیـسی را نگذرانـدهانـد، تفـاوت معناداری در درک و به کارگیری اقلام کاربردشناسی زبان وجود دارد.
دستة سوم پژوهش هایی هستند که به بررسی آمـوزشهـای تفکـر انتقـادی بـه ویـژه بنـابر تعریف پژوهش حاضر پرداخته انـد و همچـون ایـن پـژوهش ، بـر تـأثیرات حلقـه کنـدوکاو و گفت وگو در این گونه آموزشها توجه داشته اند، از قبیل پایاننامة وحیده شاهحـسینی بـا عنـوان «بررسی نقش مهارتهای تفکر انتقادی در آموزش سواد رسانه ای » (١٣٩٢) که بر مبنای آن ، دانش آموزانی که دورة مذکور را گذراندند، توانستند دقیق تر و اصولی تر از گروههای دیگر، پیام مدنظر را بازگشایی کنند.
٦- یافته های پژوهش ١-٦- پرسشنامة بسته پاسخ در پژوهش حاضر، برای بررسی کمّی نقش مهارتهای تفکر انتقـادی بـر مهـارت خوانـدن زبان انگلیسی زبانآموزان با رویکرد کاربردشناسی ، سؤالات آزمـون خوانـدن سـطح بـالا تحـت عنوان پرسشنامه CORNELL، قبل و بعد از اجرای دورة خواندن سطح بالا بـرای گـروه اول و دورة فقط آموزش زبان برای گروه دوم، در اختیار همة زبانآموزان این دو گروه قـرار گرفـت و از سوی آنان پاسخ داده شد.