چکیده:
افعال خداوند متعال با توجه به اطلاق وصف عدل در حوزه تکوین، تشریع و جزا برمبنای عدل است. ازاینرو همه احکام شرعی متصف به وصف مقدّر عدل است. برخی اندیشمندان معتقدند فقیه در استنباط حکم شرعی میتواند با شاقول عدل و ظلم، و تشخیص مصادیق آن به وجوب و حرمت فتوا دهد. از این موضوع به قاعده عدالت یا نفی ظلم تعبیر میشود. در فقه پیشینه چندانی از این قاعده با این عنوان نداریم و قاعده بودن آن را معاصران مطرح کردهاند. در این مقاله درباره چهار قاعده لاضرر، عدل و انصاف، قرعه و غرور پژوهش شده و اثبات شده که این قواعد مصداقی از قاعده عدالتاند. در قاعده لاضرر میان مصداق ضرر محرّم و عنوان ظلم همپوشانی وجود دارد و در تشخیص مصادیق ضرر محرّم باید از انطباق عنوان ظلم بهره جست. قاعده عدل و انصاف همان قاعده عدالت در شبهات موضوعیه حق و مال است. قاعده قرعه از مصادیق قاعده عدالت است که کاربرد آن تحقق عدل و استیفای حق به صاحبان آن است. ادله اثباتکننده قاعده غرور همان ادلهای است که در قاعده عدالت نیز استفاده میشود.
With respect to this fact that Justice is unconditional، Divine acts are Justice-Based in all aspects of Creation، Legislation، and Retribution. Thus، all Islāmic rulings are characterized by tacit attribute of Justice. Some scholars hold that it is valid if a jurist issues his Fatwā due to Just and Un-Just attribute of each case. This is construed as "Principle of Justice" or "No Unjust Principle". There is no trace of this rule in the previous works; it is something dominated as a principle in the contemporary works. Here we study four principles of No Harm، Justice and Equity، Drawing Lots، and Fraud. It is concluded that these principles are all، referents and instances of the Principle of Justice. Regarding the principle of No Harm، the instance of illegitimate Harm overlaps the instance of Unjust. And instances of illegitimate Harm are recognized if the term Unjust is applicable there. Justice and Equity Principle is the Principle of Justice itself، concerning subjective doubts on Right and Property. The Principle of "Casting lots" is one instance of the Principle of Justice which applies in order to preserve Justice when the reality regarding the individuals' rights is obscured. The evidences in substantiation of the Principle of Fraud are the same evidences for the principle of Justice.
خلاصه ماشینی:
"فهرست الموضوعات الإثراء الفاحش وغیر المبرر فی القانون الإیرانی ومقارنته مع أکل المال بالباطل 181 أبوالقاسم علیدوست العدالة ودورها فی التقنین فی الحکومة الإسلامیة 182 حسنعلی علی أکبریان بحث عن اعتبار قاعدة العدالة فی الموارد المنصوصة وغیر المنصوصة 183 سیف الله صرامی تناسب الأحکام مع الطبیعة والفطرة باعتباره أساسا للعدالة فی القوانین العائلیة 184 مهدی فیروزی زهرإ عظیمی دور العدالة فی الاجتهاد الفقهی علی ضوء البحث عن مسألة حکمة العدالة فی الخطابات القرآنیة 185 علی إلهی خراسانی حمیدرضا تمدن نظرة جدیدة فی مفاد قاعدة نفی السبیل ومدی مناسبتها مع مبدأ العدالة فی العلاقات الدولیة 186 محسن أحمدوند محمدتقی قبولی محمدتقی فخلعی علاقة قاعدة العدالة بباقی القواعد الفقهیة 187 السید محمود الطباطبائی چکیده مقالات به زبان عربی الإثراء الفاحش وغیر المبرر فی القانون الإیرانیومقارنته مع أکل المال بالباطل أبوالقاسم علیدوست الخلاصة: ورد عنوان الإثراء الفاحش فی مواضع متفرقة من القوانین المدنیة، وهو فی الأصل انعکاس لبعض المواد الواردة فی القوانین الفرنسیة.
Contents Unjust Enrichment in Iranian Legal System in Comparison to Unlawful Seizure of Property 190 Abu Al-Qasim Alidoust The Role of Justice in Legislation in Islāmic State 189 Hasan-Ali Ali-Akbarian Authority of the Principle of Justice Regarding Designated and Undesignated Rulings 188 Sayfullah Sarrami Congruity of rulings, nature, and primal genesis as a basis for Justice in Family Law 187 Mahdi FirooziZara Azimi A Study on Justice as Philosophy of Qur’ānic Discourses (Aiming at the Role of Justice in Ijtihād) 186 Ali Ilahi KhorasaniHamid Reza Tamaddon A New Look on the Purport of the "No Way Principle"; and Examining Its Connection to the Principle of Justice in the International Relations 185 Mohsen AhmadvandMohammad Taqi GhabooliMohammad Taqi Fakhlaei The Proportion of the "Principle of Justice" to the Other Principles 184 Seyyed Mahmood Tabatabaei"