چکیده:
در سالهای اخیر، نقش احساسات در سازمان بهعنوان یک عامل تاثیرگذار بر رفتارهای سازمانی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و تاثیر آن بر متغیرهایی چون نوآوری سازمانی، عملکرد سازمانی و پویاییهای گروه بررسی شده است. در این پژوهش با هدف بررسی تاثیر وضعیت احساسی سازمان بر یادگیری سازمانی، از الگوی قابلیت احساسی سازمان متشکل از شش مولفه پویایی احساسی "ترغیب"، "آزادی"، "تجربه"، "سازگاری"، "نشاط" و "شناسایی هویت" و همچنین الگوی یادگیری سازمانی شامل چهار مولفه؛ "کسب دانش"، "توزیع دانش"، "تفسیر دانش" و "ذخیره دانش" استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بودند. پس از بررسی روایی سازهها با استفاده از تحلیل عاملی مرتبه اول و دوم، تاثیر قابلیت احساسی و پویاییهای آن بر یادگیری سازمانی با استفاده از مدل معادلات ساختاری و تحلیل رگرسیون مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج آزمونها نشان میدهد که مدل مفهومی از برازش مناسبی برخوردار است و سازه قابلیت احساسی بر یادگیری سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد. علاوه بر آن ارتباط متقابل پویاییهای احساسی با یکدیگر و تاثیرشان بر یادگیری سازمانی تایید شده است.
خلاصه ماشینی:
Bless & Fiedler سازمانی می تواند برای آن ها خلق مزیت رقابتی نماید و از آن جا که این قابلیت طبیعتی ضمنی دارد، تقلید از آن مشکل بوده و منبع ارزشمندی برای سازمان ها محسوب می شود.
Emotional dynamics of experiencing هووی (٢٠٠٥) بیان می دارد که میزان توانایی سازمان و افراد در اجرای این شش بعد، سطح قابلیت احساسی سازمان را نشان می دهد.
بنابراین هدف این پژوهش بررسی فرضیه - های ٧ گانه به شرح زیر است : فرضیه اصلی : قابلیت احساسی سازمان بر یادگیری سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد.
Madhavan & Grover فرضیه فرعی ٥: پویایی احساسی شناسایی هویت بر یادگیری سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد.
نتایج حاصل از تحلیل داده های گردآوری شده در این پژوهش ، نشان می دهد که قابلیت احساسی سازمان بر یادگیری سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد.
, Byrne, J (2008) "The moderating role of environmental dynamism between firm emotional capability and performance", Journal of Organizational Change Management Vol. 21 No. 2, pp.
, (2008) "Emotional intelligence and job satisfaction: the role of organizational learning capability", Personnel Review Vol. 37 No. 6, pp.
(2005) Organizational learning theory in Schools , Journal of Educational Administration Vol. 43 No. 1, 2005 pp.
Organizational learning, leadership & culture: a study of program managers in the department of defense, PhD dissertation in Capella university.