چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه رهبری خدمتگزار و یادگیری سازمانی با اشتیاق شغلی معلمان مدارس استثنایی است. این مطالعه همبستگی (از نوع رگرسیون) بوده که بهشیوه نمونهگیری طبقهای-تصادفی تعداد140 نفر از معلمان مدارس استثنایی شهر زاهدان از طریق سه پرسشنامه رهبری خدمتگزار (قلیپور و حضرتی، 1388)، یادگیری سازمانی (چیوا و دیگران، 2007) و اشتیاق شغلی (سالانوا و شوفلی، 2004) مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با استفاده از نرمافزار SPSS17 استفاده شد. یافتهها نشان داد هم رهبری خدمتگزار و هم یادگیری سازمانی با اشتیاق شغلی معلمان مدارس استثنایی رابطه مثبت و معناداری دارند. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که مولفههای خدمترسانی، تواضع و فروتنی و مهرورزی (از مولفههای سبک رهبری خدمتگزار) و مولفههای تجربهاندوزی، گفت و گو و تصمیمگیری مشارکتی (از مولفههای یادگیری سازمانی) قابلیت پیشبینی اشتیاق شغلی معلمان مدارس استثنایی را دارند. بنابراین بهمنظور افزایش اشتیاق شغلی معلمان مدارس استثنایی کاربست سبک رهبری خدمتگزار و نهادینه کردن فرهنگ یادگیری سازمانی در مدارس استثنایی پیشنهاد میگردد.
The main purpose of this study was
to investigate the relationship between servant
leadership style and organizational learning
with teachers’ job engagement in Zahedan
exceptional schools in Zahedan. This is a
descriptive – correlation study, by random
sampling, 140 questionnaires among
exceptional schools teachers was distributed.
The study instruments included servant
leadership (Gholipur & Hazrati, 2009),
organizational learning (Chiva et al., 2007), job
engagement (Salanova & Schaufeli, 2004)
questionnaires’. The data were analyzed using
the Spearman correlation coefficient and
multiple regression by Software SPSS21. Result
showed there were significant positive
correlations between servant leadership style
and organizational learning with teachers’ job
engagement. Multiple regression results
showed that service, humility and agapao love
(dimensions of servant leadership), gain
experience interview, participatory decision
making (dimensions of organizational learning)
can explain and predict teachers’ job
engagement in exceptional schools. Therefore,
to enhance teachers’ job engagement using
servant leadership style and development of
organizational learning in special schools is
recommended.
خلاصه ماشینی:
هم چنین ، با توجه به هدف اصلی پژوهش ، که بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار و یادگیری سازمانی با اشتیاق شغلی معلمان مدارس استثنایی است ، به لحاظ ارتباط بین متغیرها، این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی (از نوع رگرسیون چندگانه ) به شمار می آید.
(رجوع شود به تصویر صفحه) یافته های جدول ٢ نشان داد که میانگین تمام متغیرهای مورد مطالعه ، از میانگین نظری یعنی ٣ بزرگ تر هستند که به این معنا است که از دید معلمان مورد مطالعه : مدیران مدارس استثنایی به نحو نسبتا مطلوبی از سبک رهبری خدمتگزار استفاده می کنند، مدارس به یادگیری سازمانی اهمیت نسبتا خوبی می دهند و معلمان نیز از اشتیاق شغلی خوبی برخوردارند.
تجربه اندوزی ، گفت وگو، تصمیم گیری مشارکتی ، ایجاد سامانه هایی برای کسب و اشتراک دانش ، برقراری ارتباط سازمان با محیط عملکرد فردی را تحت تاثیر خود قرار می دهد و باعث جلوگیری از فرسودگی شغلی (که معلمان مدارس استثنایی را به شدت تهدید می کند) شده و موجبات افزایش رضایت و اشتیاق شغلی را فراهم می آورد.
براساس یافته های این مطالعه (رابطه مثبت و معنادار رهبری خدمتگزار و یادگیری سازمان با اشتیاق شغلی معلمان مدارس استثنایی زاهدان ) پیشنهاد می شود مدیران مدارس استثنایی خدمت رسانی به دیگران را با رفتار، نگرش و ارزش هایشان نشان دهند، احساس مسئولیت داشته باشند، تواضع خود را با احترامشان نسبت به پیروان و مشارکتشان در تصمیم گیری ها نشان دهند، با این دید که اشخاص وسیله ای برای رسیدن به اهداف هستند، نگاه نکرده و آن ها را انسان هایی کامل با نیازها، خواسته ها و آرزوهای مختص به خود بدانند که این نشانه مهرورزی آنان نسبت به کارکنان است .