چکیده:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﺗﻌﻴﻴﻦ راﺑﻄﻪ ﺧﻮدﻛﺎرآﻣﺪی و ﺗﺎبآوری ﺑﺎ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﻣﺪﻳﺮان دورهی ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮ ﻛﺮﻣﺎﻧﺸﺎه اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻫﺪف ﻛﺎرﺑﺮدی و ازﻧﻈﺮ ﻣﺎﻫﻴﺖ و روش ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﻛﻠﻴﻪ ﻣﺪﻳﺮان دورهی ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ اداره آﻣﻮزش وﭘﺮورش ﺷﻬﺮ ﻛﺮﻣﺎﻧﺸﺎه( 44 ﻣﺪﻳﺮ ﻣﺮد و 50 ﻣﺪﻳﺮ زن) در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ 93- 1392 ﺑﻮد ﻛﻪ ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮی ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﻃﺒﻘﻪای ﻧﻤﻮﻧﻪای ﺑﻪ ﺣﺠﻢ 76 ﻧﻔﺮ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ. ﺑﺮای ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ-ﻫﺎی ﺧﻮدﻛﺎرآﻣﺪی ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺷﺮر و ﻫﻤﻜﺎران (1982)، ﺗﺎب آوری ﻛﺎﻧﺮ و دﻳﻮﻳﺪﺳﻮن 2003 و اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﭘﺎرﺳﻮﻧﺰ اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﻳﺪ ﺑﺮای ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎ از ﺿﺮﻳﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﭘﻴﺮﺳﻮن و ﺗﺤﻠﻴﻞ رﮔﺮﺳﻴﻮن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻠﻴﻞ رﮔﺮﺳﻴﻮن ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﺪﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﺧﻮدﻛﺎرآﻣﺪی و ﺗﺎبآوری ﺗﻮان ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ ﻣﺘﻐﻴﺮ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ رادارﻧﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺑﻴﻦ ﺧﻮدﻛﺎرآﻣﺪی و ﺗﺎب آوری ﺑﺎ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ وﺟﻮد دارد؛ اﻣﺎ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ در ﺑﻴﻦ ﻣﺪﻳﺮان زن و ﻣﺮد ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺸﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻣﻲ ﺷﻮد ﺳﺎزﻣﺎن آﻣﻮزش وﭘﺮورش ﺑﺮای اﻓﺰاﻳﺶ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﻣﺪﻳﺮان ﺑﻪ ﺑﺮﮔﺰاری ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﺎرﮔﺎه ﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻲ و اﺳﺘﻔﺎده از رواﻧﺸﻨﺎﺳﺎن و ﻣﺸﺎوران ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺧﻮدﻛﺎرآﻣﺪی و ﺗﺎب آوری اﻗﺪام ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ.
The present research aimed to investigate relationship of self-efficacy and resiliency with efficacy of high schools managers in Kermanshah city. This research according to its aim is applied, and in term of descriptive is correlation type. The statistical society of research were about all of the high schools managers of ministry of education, branch of Kermanshah city 44 men managers and 50 women managers in scholastic 2014 – 2015, that according to the category of random sampling method, model by volume of 76 individuals are selection. For data collection, the researcher has been used questionnaires of general self-effectiveness of Sherer and collaborators (1982), Konner and Davidson's resiliency (2003), and Parson's efficacy. In order to reliability of questionnaires of research, the researcher has been used alpha Cronbach method that for self-effectiveness, resiliency, and efficacy, respectively 87%, 91%, 95% obtained. Also, for analysis of data, the researcher have been used the Pierson's coefficient of correlation and Regression's analysis Method. The results of regression analysis show that the variables of self-effectiveness and resiliency have the ability to forecasting of efficacy variable. Also the results show that there are significant relationship between self-effectiveness and resiliency with efficacy But the effect was not significant between male and female managers. It is proposed to increase the effectiveness of executive education organization of events such as workshops and the use of psychologists and counselors to strengthen self-efficacy and resilience of action
خلاصه ماشینی:
با توجه به یافته های پژوهش پیشنهاد می شود سازمان آموزش وپرورش برای افزایش اثربخشی مدیران به برگزاری برنامه های مانند کارگاه های آموزشی و استفاده از روانشناسان و مشاوران نسبت به تقویت خودکارآمدی و تاب آوری اقدام نمایند.
تا از آن طریق با به کارگیری رهبران آموزشی واقعی بتوانند معلمان را در انجام هر چه بهتر خدمات آموزشی و پرورشی یاری دهند؛ بنابراین یک مدیر آموزشی اثر بخش می تواند با یاری رساندن به معلمان به تحقق هدف های آموزشی و در نتیجه اثربخشی نظام آموزشی کمک کند با توجه به اهمیت این مسأله و همچنین با توجه به این که تاکنون هیچ پژوهشی در زمینه ارتباط بین خودکارآمدی و تاب آوری با اثربخشی مدیران صورت نگرفته است ؛ بنابراین پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این پرسش است که چه رابطه ی خودکارآمدی و تاب آوری با اثربخشی مدیران وجود دارد؟ روش پژوهش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش توصیفی از نوع همبستگی است .
شرر و همکارانش (١٩٨٢) آلفای کرونباخ این پرسشنامه را ٠/٨٦ به دست آوردند و برای سنجش اعتبار سازه مقیاس خودکارآمدی از همبستگی آن با مقیاس کنترل درونی -بیرونی راتر١، خرده مقیاس I-E گویین لا و بیتی در 2 (١٩٦٩)، مقیاس درجه قابلیت اجتماعی مارلو و کراو٣ در (١٩٦٤)، مقیاس بیگانگی از خود بارون ٤ در (١٩٥٣) و مقیاس شایستگی فردی روزنبرگ ٥ در (١٩٦٥) استفاده کردند (ساعتچی و همکاران ، ١٣٩٠).