خلاصه ماشینی:
"این بانکها تلاش کردهاند تا به عنوان اهرم اقتصادی در سرمایهگذاریهای کلان کشور و همچنین،در خدمترسانی به مردم نقش پویایی را ایفا کنند،اما با توجه به تغییر و تحولات جامعه،رشد سواد مردم و تغییر وضعیت زندگی آنها،پیشرفت روزافزون تکنولوژی،بانکهای دولتب نیز دریافتهاند که تنها ارایه خدمات فعلی و فعالیتهای روزمره کنونی کافی نیست و باید برای ماندگاری این بنگاههای اقتصادی،در جلب و جذب و حفظ مشتری کوشش نمایند و شیوههای بازاریابی را در فعالیتهای خود اعمال کنند.
سیستم بانکداری دنیا به سمتی پیش میرود که نقل و انتقال فیزیکی پول در آن به حداقل رسیده و مشتریان بدون نیاز به حضور فیزیکی در شعب بانکها،تمام خدمات مورد نیاز خود حتی دریافت تسهیلات را از طریق اینترنت انجام میدهند و طبیعی است که در چنین سیستمی،ارایه خدمات جدید و ابداع شیوههای نوین در حفظ و جذب مشتری حرف اول را میزند.
بنا به همین علت است که شرکتهای بزرگی همچون Sony واحدهای مستقل ارتباط با مشتری را ایجاد کردهاند و این واحدها را موظف کردهاند تا طی زمانهای متعدد با مشتریان تماس بگیرند و نسبت به خواست آنان و کالایی که از شرکت خریداری کردهاند،اطلاعاتی را کسب کنند،چرا که اگر مشتری در جریان استفاده از کالا و خدمات شرکت را همراه خود بداند،مسلما نسبت به شرکت احساس تعلق پیدا میکند و همین علت است که موجب شده تا ارتباط مداوم با مشتری و توجه به خواست و نیاز او محور تمام فعالیتهای بازاریابی دنیا قلمداد شود."