چکیده:
این پژوهش برای مطالعه پیش بینی صحت و شیوایی تولید گفتار دانشحویان زبان خارجی توسط خلاقیت و انگیزش کاربردی/ تلفیقی صورت گرفت. 80 شرکت کننده با زبان مادری فارسی برای پژوهش انتخاب شدند که مشغول یادگیری زبان خارجی انگلیسی سطح متوسط در موسسات آموزش زبان بودند. نخست آنها پرسشنامه 60 سئوالی خلاقیت عابدی را تکمیل کردند. سپس تکلیف گفتاری (کشتی غرق شده) ارائه شد و عملکرد آنها برای نمره گذاری توسط دو ارزیاب صحت گفتار و شیوایی گفتار در مرحله بعد ضبط گردید. درآخر شرکتکنندگان به پرسشنامه انگیزش- نگرش گاردنر پاسخ دادند. نتایج حاصل از برازش مدل با داده ها با تکنیک تحلیل مسیر نشان داد خلاقیت و انگیزه کاربردی میتواند شیوایی گفتار را پیشبینی کند. معناداری ضرایب اثر نشان داد خلاقیت و انگیزه کاربردی میتواند صحت گفتار را نیز پیش-بینی کند. همچنین خلاقیت و انگیزه تلفیقی میتواند شیوایی گفتار را پیشبینی کنند. اما برای صحت گفتار، خلاقیت و انگیزه تلفیقی قدرت پیشبینی نداشتند. نتایح این پژوهش پیشنهاداتی را برای شیوه آموزش و نکاتی برای پژوهشهای آتی ارائه داد.
This study aimed to investigate whether creativity and instrumental/ integrative motivation can predict EFL student's language accuracy and fluency in speaking task. 80 participants were chosen for the research; they were studying English as a foreign language in intermediate level at language institutes. Their mother tongue was Persian. First, they were asked to complete Abedi's sixty-item questionnaire. Then they were given a speaking (shipwreck) task and their performance was recorded so as to be evaluated in both accuracy and fluency by two examiners later. Finally, they answered the Gardners attitude/Motivation test battery (AMTB). The results obtained from the goodness of fit test showed that creativity and instrumental motivation can predict the accuracy of speaking. The significance of effect coefficients showed that creativity and instrumental motivation can predict the fluency of speaking. Furthermore, creativity and integrative motivation can predict the fluency of speaking. But creativity and integrative motivation can not predict the accuracy. The result of this research suggested some recommendations on educational methods and mentioned points for future researches.
خلاصه ماشینی:
یکی از این عوامل ، به طور مسلّم ، انگیزه است ؛ بـه طـوریکـه هنـسی (٢٠١٠) بـاور دارد انـواع خاصی از محدودیت های محیطی می توانند نابودکننده خلاقیت فرد در عملکرد باشد؛ بـه عـلاوه آمابیل (١٩٩٦) بیان می کند که انگیزش درونی ٣ هدایتگر خلاقیت است و انگیزش بیرونی ٤ برای خلاقیت آسیب رسان است ؛ بنابراین ممکن است تعاملی بین انگیزش و خلاقیت وجـود داشـته باشد.
به طور دقیق تر، هدف این مطالعه بررسی ایـن مـسئله بـود کـه آیـا خلاقیت و انگیزش کاربردی و تلفیقی ، قابلیت پیش بینی پیامـدهای یـادگیری زبـان انگلیـسی - صحت و شیوایی - را دارد.
از آنجایی که انگیزش عاملی شناخته شده است که نقش مهم و چشمگیری را در خلاقیت و عملکـرد یـادگیری فـرد ایفا می کند، در ادامة پژوهش هایی را که در زمینة ارتباط این عوامل با یکدیگر انجـام شـدهانـد، مورد بررسی قرار می دهیم .
نتایج ما سازگار با پژوهش های قبلی از این مسئله حمایت کـرد که خلاقیت و انگیزة کاربردی می توانند صحت گفتار را پیش بینی کند.
Motivation and creativity in a foreign language classroom.
A study on intrinsic motivation factor in second language learning among selected freshman student.
Attitudes, motivation and second language learning: a meta-analysis of studies conducted by Gardner and associates.
Orientation and Motivation in English Language Learning: A Study of Bangladeshi Students at Undergraduate Level.
Language learning motivation among Iranian undergraduate students.