چکیده:
ارزیابی موفقیت مدرسان در امر آموزش، و استفاده از دانش و تجربه مدرسان حرفهای که توانایی تشخیص نیازهای زبانآموزان را دارند، در دهههای گذشته، به یکی از مسائل حائز اهمیت تبدیل شده است. پژوهش حاضر، به ارزیابی اهمیت و میزان تأثیر برنامههای پیشرفت حرفهای، بر موفقیت مدرّسان، براساس دیدگاه دانشآموزان میپردازد. برای این منظور، مدل ساختاری پیشنهاد شد و از نرمافزار SmartPLS و رویکرد کمینة مربعات جزئی معادلات ساختاری برای بررسی آن استفاده شد. برای دستیابی به اهداف پژوهش، 316 مدرس زبان انگلیسی و 828 دانش آموزدر این تحقیق شرکت کردند. یافتهها نشان داد که راهبردهای پیشرفت حرفهای، رابطة مؤثری با موفقیت مدرسان دارد. سازههای «همکاری» و «بهروز رسانی» بیشترین بار را نشان میدهند. سازة «تأمل» بهطور متوسط بر «همکاری» تأثیرگذار است. دو سازة «همکاری» و «تأمل» به میزان چشمگیری، تحت تأثیر«به روز رسانی» قراردارند. نتایج تأثیر معنادار سازة «تصمیمگیری» بر «موفقیت مدرسان» را بهمثابة عامل پیشبینیکنندة «موفقیت مدرسان» نشان میدهد.
Throughout the past decade, evaluating teachers success has become a crucial issue due to the increased motivation on teacher accountability. Thus, the purpose of the present study is to determine the significance of Continuing Professional Development programs and EFL teachers success in the Iranian institutional context based on students perspectives. For this purpose, a CPD model was suggested and verified using PLS-SEM. A total number of 316 English-major institutional teachers in Iran completed the CPD questionnaire. Besides, about 30 percent of their students, 828 students, are asked to fill in teachers success questionnaire, which intended to check students opinions on how successful they measured their teachers in teaching. The proposed PLS-SEM model effectively fitted the data using SmartPLS statistical software. Results specified that practice of CPD strategies had a strong direct predicting power on EFL teachers success. The results, specifically, highlight the importance of not only CPD strategies concerning updating activities and reflecting ones, but also high loadings of other strategies such as those relating to decision making and collaborating.
خلاصه ماشینی:
مـککـی (٢٠٠٥)، نیـز اظهـار داشـت کـه تدریس انعکاسی و تأملی ، مدرسان را در برخورد با مـسائل مربـوط بـه آنهـا، در محـیط هـای آموزشی کمک می کند و به آنها شانس همکاری با یکدیگر و ارزیابی دانش خود را مـی دهـد؛ بنابراین خطی از «تأمل » به «همکاری » در مدل پیشنهادی این تحقیق کشیده شد.
بر این اساس، در جهت ایجاد تغییرات مثبت در آموزش زبان انگلیـسی در ایـران، در ایـن پژوهش کوشیده شد که روابط بین سازههای مختلف پیشرفت حرفه ای و تأثیر آنها بر موفقیت مدرسان، بررسی شود.
Teacher perspectives about lesson study in secondary school departments: a coll*aborative vehicle for professional learning and practice development.
Importance of the lifelong learning for professional development of university teachers - Needs and practical implications.
Teacher learning in language teaching.
A Reflection on the Current Teacher Training Programmes in Iran’, in the 1st Conference on Language Learning and Teaching: an Interdisciplinary Approach.
Learning from Japanese Approach to Teachers’ Professional Development: Can Jugyou Kenkyu Work in Other Countries?, A paper presented at the 3rd International Conference on Comparative Education in Teacher Training, Organized by the Bulgarian Comparative Education Society, Sofia, Bulgaria, 18 – 22 April 2005.
Partial Least Squares Structural Equation Modeling with R Practical Assessment, Research & Evaluation, 21(11), 1-16.