چکیده:
آگاهی اندک از تجارت الکترونیک چه از جانب مشتریان و چه از جانب ارائه کنندگان خدمت و کالاء از
موانع عمده بهکارگیری این نوع کسبوکار در ایران بهحساب میآید. یکی از این موارد وفاداری مشتریان و
عوامل مور بر آن در دئیای تجارت الکترونیک است. از طرفی استفاده مکرر از الفاظ مبهم همچون "سایت
باکیفیت" که معنای دقیق و استانداردی بین افراد مختلف نداردء از دیگر مشکلات درک عوامل موثر در
وفاداری الکترونیک بهحساب میآید. در پژوهش حاضر که از نوع کاربردی استء ابتدا با مرور ادبیات
موضوع عوامل تاثیرگذار بر وفاداری الکترونیک بهصورت مدلی پیشنهادی ارائه و تائید شد. سپس با استفاده
از منطق فازی اقدام به طراحی موتور استنتاج فازی و پیشنهاد قواعد فازی شد. مقایسه قواعد با دو سایت بهعنوان
نمونههای دنیای واقعی نشان از صحت قواعد پیشنهادی داشت. بررسی قواعد مستخرج نشان داد که از یک
طرف مشخصات خرید و کیفیت وبسایت در تصمیم گیری مشتری بسیار حائز اهمیت است؛ از طرف دیگر
اعتماد نمیتواند بهطور مستقیم ایجاد وفاداری کند اما نبود آن» اثر منفی بر وفاداری مشتری خواهد گذاشت.
نتایج بهدست آمده مشخص کرد که در زمینه وفاداری مشتری» لازم است تا اصول و مفاهیم تئوری بهداشت و
انگیزش هرزبرگک مورد توجه قرار گیرد تا بتوان استراتژی صحیح در مدیریت کسب وکار الکترونیکی را اتخاذ
نمود.
خلاصه ماشینی:
طراحی و پیاده سازی قواعد تشخیص وفاداری مشتری در سیستم های تجارت الکترونیکی با استفاده از تکنیک فازی علیرضا حسن زاده امیر خراسانی چکیده آگاهی اندک از تجارت الکترونیک چه از جانب مشتریان و چه از جانب ارائه کنندگان خدمت و کالا، از موانع عمده به کارگیری این نوع کسب وکار در ایران به حساب میآید.
در این پژوهش به دنبال شناسایی مهم ترین و تأثیرگذارترین متغیرهای مرتبط با وفاداری مشتری و بررسی نحوه اثرگذاری آن ها در سیستم های تجارت الکترونیکی با استفاده از تکنیک فازی هستیم تا این اثرگذاری به صورت قواعدی واضح و دقیق ، ارائه گردد.
Nisar & Prabhakar مؤثر بر وفاداری مشتری در کسب وکار الکترونیک مورد مطالعه قرار گرفت و دراین ن رویکرد اصلی در ارائه مدل نهایی، بررسی چارچوب ها و مدل های مطرح شده در سال های ٢٠٠٩ تا ٢٠١٨ بود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) برای رسیدن به اهداف پژوهش ، ابتدا لازم است با توجه به نظر خبرگان و با استفاده از نرم افزار لیزرل و تکنیک تحلیل عاملی تأییدی، مدل ارائه شده در شکل ١ تائید گردد.
پس از تائید مدل و تعیین رتبه متغیرهای مؤثر در وفاداری الکترونیکی مشتریان ، اقدام به طراحی موتور استنتاج فازی خواهد شد که با کمک ٧ نفر از خبرگان این حوزه انجام شد که سابقه فعالیت بیش از ٦ سال در زمینه های مختلف کسب وکار اینترنتی را دارند.
International Journal of Advancements in Research & Technology, Volume 3, Issue 10: 20-31