چکیده:
هدف: در کوتهبینی مدیران، سودآوری بلندمدت شرکت از طریق کاهش فعالیتهای تحقیق و توسعه، بازاریابی و فعالیتهایی که در سالهای ابتدایی صرفاً دارای هزینه بوده و در بلندمدت آثار آن مشخص میشود، فدای سودآوری کوتاهمدت و افزایش قیمتهای جاری سهام خواهد شد. هدف این پژوهش بررسی واکنش بازار سرمایه به کوتهبینی مدیران و تأثیر وجود سهامداران نهادی بر آن در شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران است.
روش: ۱۷۰ شرکت با استفاده از روش نمونهگیری حذفی سیستماتیک طی سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵، از بین شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران انتخاب شدند. در این پژوهش معیار سنجش واکنش بازار سرمایه بر اساس معیار بازده غیرعادی است.
یافتهها: در آزمون فرضیه اول، مقدار آماره F مدل برابر با 942/2، سطح معناداری مدل معادل 000/0 و ضریب تعیین آن 146/0 به دست آمد. از سویی، مقدار آماره t و سطح معناداری کوتهبینی مدیران به ترتیب 165/0 و 869/0 بود. در آزمون فرضیه دوم، مقدار آماره F و سطح معناداری آن در شرکتهای با سهامداران نهادی 652/2 و 000/0 و در شرکتهای بدون سهامداران نهادی 181/3 و 000/0 به دست آمد. ضریب تعیین مدل در گروه نخست 085/0 و در گروه دوم برابر با 098/0 بود و در نهایت، مقدار آماره t و سطح معناداری کوتهبینی مدیران در گروه نخست به ترتیب برابر با 331/1 و 183/0 و در گروه دوم 776/0 و 436/0 بهدست آمد.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد وجود یا عدم وجود سهامداران نهادی میان سهامداران، بر رابطه بین بازده غیرعادی و کوتهبینی مدیران تأثیر معناداری ندارد و نمیتواند بر واکنش بازار سرمایه به کوتهبینی مدیران نیز تأثیرگذار باشد. همچنین بازار سرمایه به کوتهبینی مدیران واکنش معناداری نشان نداده و مطابق انتظار، کوتهبینی بر بازدهی غیرعادی تأثیری معنادار و منفی ندارد.
Objective: In manager myopia, long-term profitability of the firm through reducing the research and development activities, marketing and activities which are costly in the early years are determined, have been sacrificed in order to achieve the short-term profit and enhanced current-term stock price. The purpose of this study is to examine the reaction of Capital Market to managerial myopia and theimpacts of the existence of institutional investorson listed companies in Tehran Stock Exchange (TSE).
Methods: Using systematic elimination method, 170 companies were selected from among the companies listed in TSE during 2007 to 2016. In this study, reaction of the capital market is measured based on abnormal return criteria.
Results: The results of the first hypothesis showed that the F-value is 2.942, its level of significance is set at 0.000 and the determination coefficient was measured 0.146; besides, T-value and level of significance for managerial myopia were reported 0.165 and 0.869 respectively. Based on the results of the second hypothesis, F-value, level of significance and the determination coefficient for the companies with organizational investors are reported 2.652, 0.000 and 0.085 respectively; and the F-value, level of significance and the determination coefficient for the companies with non-organizational investors are reported 3.181, 0.000 and 0.098. Finally, T-value and level of significance for managerial myopia were reported 1.331 and 0.183 for the first group and 0.776 and 0.436 for the second group, respectively.
Conclusion: The results indicated that the presence or absence of institutional investors among the stakeholders does not have any significant effect on the relationship between abnormal returns and manager’s myopia. In addition, there is no significant effect of capital market reaction on myopia managers. At last, as expected there is a negatively significant relationship between managers’ myopia and abnormal returns.
خلاصه ماشینی:
هدف این پژوهش بررسی واکنش بازار سرمایه به کوته بینی مدیران و تأثیر وجود سهامداران نهادی بـر آن در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران است .
مدل پژوهش در این پژوهش در پی بررسی تأثیر وجود سهامداران نهادی بر واکنش بازار سرمایه به کوته بینی مدیران شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران خواهیم بود.
مقدار آماره t و سطح معناداری متغیر تغییرات در سود قبل از هزینه های بازاریابی و پژوهش و توسعه نسبت به سال قبل از آن (ERD_Surprise)، به ترتیب برابر با ٢/٢٤٩ و ٠/٠٢٥ بوده که بیانگر تأثیر و رابطه مثبت و معنادار بین این متغیر و بازده غیرعادی اصلاح شده شرکت هاست .
مقدار آماره t و سطح معناداری متغیر تغییرات در هزینه های بازاریابی و پژوهش و توسعه نسبت به ارقام مشابه سال قبل آن ها (ΔMktg_RD) به ترتیب برابر با ٠/١٥٢ و ٠/٨٧٩ بوده که بیانگر تأثیر منفی اما بی معنای این متغیر بر بازده غیرعادی اصلاح شده شرکت است .
نتیجه گیری و پیشنهادها این تحقیق در پی بررسی تأثیر وجود سهامداران نهادی و واکنش بازار سرمایه به کوته بینی مدیران شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است .
The study of the Management Myopia and Conservatism on long-term stock returns of, taking into account the company's life cycle.