چکیده:
واکاوی دلایل افزایش تعداد ایرانیانی که به یادگیری زبان آلمانی میپردازند و بسترسازی نظری برای آن موضوع تحقیق پیش رو است. در این راستا 370 نفر زبانآموز ایرانی «موسسه زبان آلمانی تهران» انتخاب گردیدند و انگیزه آنها بر اساس نظریهی «خود انگیزشی زبان دوم» مورد بررسی قرار گرفت. بررسیهای این تحقیق بر اساس «خودهای ممکن» و مقایسه آن با نتایج پژوهشهای صورت گرفته در زبان انگلیسی نشان میدهد که انگیزش یادگیری زبان آلمانی رابطهی معناداری با مولفههای نظریه فوق، یعنی «خود ایدآل زبان دوم» ، «خود-باید زبان دوم»و «تجربههای محیطی زبان دوم» دارد. در این بین «نقش انگیزش ابزاری» در میان فراگیران زبان آلمانی در ارتباط با این نظریه پررنگ تر از سایر فاکتورهای انگیزشی است. دستاورد این تحقیق میتواند در اتخاذ سیاستهای زبان خارجی در حوزه های آموزشی رسمی و غیررسمی موثر افتد.
The present research seeks to examine “learning motivation” for German language outside university. For the purpose of this study, a sample group 370 learners from among students of DSIT language Institute in Tehran was selected. Components of L2 Motivational Self System theory can be considered as factors affecting motivation. In addition, these factors often have a meaningful correlation with “instrumental motivation” including “education and employment in Germany”. A study of motivation variables in our sample group in terms of possible selves and its comparison with the results of other research conducted in the area of English language learning, show that motivation for learning German language outside university and school has a meaningful correlation with L2 Ideal Self, L2 Ought-to Self as well as L2 Learning Experience. The results of this survey can support the Foreign Language Policy in both formal and informal language learning settings providing motivational aspects of learning of German in Iran.
خلاصه ماشینی:
بررسی های این تحقیق بر اساس «خودهای ممکن »٣ و مقایسه آن با نتایج پژوهش های صورت گرفته در زبان انگلیسی نشان می دهد که انگیزش یادگیری زبان آلمانی رابطة معناداری با مؤلفه های نظریـة فـوق ، یعنی «خودِ آرمـانی زبـان دوم »٤ ، «خـودِ بایـسته زبـان دوم »٥ و «تجربیـات یـادگیری زبـان دوم »٦ دارد.
اگر چه انگیزه های یادگیری زبان انگلیسی با تکیه بر نظریة دورنیه در ایران نیز مورد تحقیق قرار گرفته است ، اما این موضوع در زبان آلمانی تاکنون بررسی نشده اسـت .
Motivation Strategies شده توسط معلمان زبان انگلیسی در بستر مدرسـه را نـشان مـی دهنـد و عنـوان مـی کننـد کـه دانشجویان کم انگیزه دارای میانگین پایین تری در مؤلفة «خـودِ بایـسته زبـان دوم» انـد و بـین دانشجویان با انگیزة بالا و کم دربارة مؤلفه های «خودِ آرمانی زبان دوم » و «تجربه های یـادگیری زبان دوم » تفاوت چندانی وجود ندارد.
پرسش تحقیق ، ناظر بر این موضوع بود که آیا ارتباطی میان فراگیـری زبـان آلمـانی و تعریـف «خودهای ممکن » فرد در میان فراگیران زبان آلمانی وجـود دارد، و آیـا رابطـة معنـاداری میـان مؤلفه های نظریه «خودِ انگیزشی زبان دوم» و سایر متغیرهای مهـم انگیـزش همچـون انگیـزش «یکپارچه و ابزاری » وجود دارد؟ پرسشنامة تحقیق ، حاوی چهار بخش عمومی ، انگیزش زبان دوم، ارتباط با زبـان آلمـانی ، و پرسش های مستقیم دربارة انگیزة یادگیری زبان آلمانی است ، که به ترتیب شـامل ١٨، ٨٦، ١٠ و ٨ آیتم می شود.
جدول ٧: ضریب همبستگی مؤلفه های نظریه «خودِ انگیزشی زبان دوم » و انگیزش «ابزاری و یکپارچه » {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} این همبستگی به صورت ویژه با انگیزشهای ابزاری وجود دارد.
Motivational orientations and self determination theory, In: Language learning, (50)1, 57-85.