چکیده:
هوشمندی بازار به عنوان ساختاری پویا و متعامل از افراد، تجهیزات و رویه ها به گردآوری و مرتب سازی اطلاعات مرتبط و بهنگام از محیط بیرونی پرداخته و نیازهای کاربران را در تمام سطوح سازمانی تامین می-کند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی، گردآوری و طبقه بندی کارکردهای هوشمندی بازار، به دنبال ایجاد مبنایی برای سنجش میزان تکامل سیستم هوشمندی بازار در سازمان ها می باشد. در این راستا با بررسی منابع ثانویه در زمینه ی سیستم های هوشمندی بازار، 44 شاخص شناسایی، تلخیص و در قالب 13 کارکرد تلفیق شد و با انجام تحلیل عاملی تاییدی وجود سه عامل میان کارکردها مورد تایید قرار گرفت. عوامل شناسایی شده با عناوین شناختی- اطلاعاتی، ارتباطی و اجرایی بیان شد و با استفاده از آزمون فریدمن اولویت آن ها تعیین گردید. در آخر با بهره جستن از کارکردهای طبقه-بندی شده، سیستم هوشمندی بازار شرکت ساپکو از طریق ترسیم نمودار عنکبوتی مورد تحلیل قرار گرفت
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر سه بعد اصلی و کارکردهای اصلی سیستم هوشمندی بازار را مورد بررسی قرار داده و اولویت آنها را تعیین نموده است در نتیجه پیشنهاد میشود در استقرار سیستمهای هوشمندی معیارهای معرفی شده با توجه به اولویت و همچنین براساس نیازها و تواناییهای سازمان مورد نظر قرار گیرند.
"The Use of a Hybrid Fuzzy-Delphi-AHP Approach to Develop Global Business Intelligence for Information Service Firms", Expert Systems with Applications.
d. "Level of Maturity of the Competitive Intelligence Function Case Study of a Retail Bank in South Africa", Aslib Proceedings: New Information Perspectives , 61 (1), pp 48-66, 2002.
"Approach to Building and Implementing Business Intelligence Systems", Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge, and Management , 2, pp 135-148, 2007.
"Marketing Information Systems in Tourism and Hospitality Small-and Medium-Sized Enterprises: a Study of Internet Use for Market Intelligence", International Journal of Tourism Reaserch , 3, pp 283-299, 2001.
برای بررسی کالایی، گروه اول موضوعیت دارد که به اختصار شاخصهای مربوطه ارائه میشوند: الف) رابطه مبادله پایاپای خالص [7]: این رابطه مبادله، سادهترین و متداولترین نوع رابطه مبادله است که نشان میدهد کشورها به ازای یک واحد از صادرات چه میزان کالا در طی زمان وارد میکنند {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در این رابطه Px شاخص قیمت کالای صادراتی و Pm شاخص قیمت کالاهای وارداتی است.
بنابراین ممکن است چنین نتیجه شود که کاهش ارزش پول ملی به کاهش رابطه مبادله منجر میشود، چرا که باعث کاهش قیمتهای صادراتی و افزایش قیمتهای وارداتی میشود.