چکیده:
هدف این پژوهش تدوین مدل ساختاری استاندارد توسعه حرفهای براساس سواد اطلاعاتی دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم سابق) است. روش پژوهش حاضر کمی از نوع همبستگی در قالب تحلیل مسیر میباشد که به روش الگویابی معادلات ساختاری انجام گرفته است. در این پژوهش برای تدوین مدل معادلات ساختاری از نرمافزار Smart-PLS و برای نیکویی برازش از شاخص GOF استفاده شد. نمونه پژوهش را تعداد 1080 نفر از جامعه آماری 1500 نفری از میان دانشجومعلمان منطقه غرب کشور تشکیل میدهند که در کلیه رشتههای موجود دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل هستند و دروس کارورزی را پشت سر گذاشتهاند. ابزار پژوهش دو پرسشنامه سواد اطلاعاتی و توسعه حرفهای است که بر مبنای دو استاندارد بینالمللی سواد اطلاعای برای تربیت معلم و استانداردتوسعه معلمان نیوجرسی آمریکا تدوین شد. در این پژوهش پس از تایید برازش دو مدل اندازهگیری سواد اطلاعاتی و توسعه حرفهای، برازش مدل معادلات ساختاری با مقدار شاخص =GOF 488/0 تایید شد. بنابراین این نتیجه به دست آمد که برازش مدل ساختاری استانداردهای توسعه حرفهای براساس سواد اطلاعاتی دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان غرب کشور از برازش مناسبی برخوردار است و با توجه به مقایسه نتایج پیشینه ها با مدل تایید شده، شاخصهای سواد اطلاعاتی در توسعه حرفهای معلمان از جوانب متعدد تاثیر مثبت دارند.
خلاصه ماشینی:
بنابراین این نتیجه به دست آمد که مدل ساختاری استانداردهای توسـعه حرفـه ای براسـاس سـواد اطلاعـاتی دانشـجو - معلمـان دانشگاه فرهنگیان غرب کشور از برازش مناسبی برخـوردار اسـت و با توجـه بـه مقایسـه نتـایج پیشـینه هـا بـا مـدل تاییـد شـده ، شاخص های سواد اطلاعاتی در توسعه حرفه ای معلمان از جوانـب متعدد تـأثیر مثبـت دارنـد.
Nijveldt, Brekelmans, Beijaard, Verloop " Wubbels 5.
Jenkins, Cliton, Purushotma, Robison " Weigel 5.
Garet, Porter, Desimone, Birman " Yoon 2.
Gersten, Dimino, Jayanthi, Kim " Santoro 3.
این پژوهش در نظر دارد بر مبنای دو استاندارد بین المللی سـواد اطلاعـاتی بـرای دانشـجو معلمان (٢٠١١) و استاندارد توسعه حرفه ای بـرای معلمـان نیوجرسـی (٢٠١٤) و بـا اسـتناد بـه پرسشنامه هایی که بر مبنای این دو استاندارد به دست میآید به برازش الگـوی توسـعه حرفـه ای معلمان بر اساس سواد اطلاعاتی دانشجو - معلمان بپردازد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) در ادامه به تحلیل یافته های پژوهش بر مبنـای سـوال پـژوهش کـه مـیگویـد: آیـا مـدل سـاختاری استانداردهای توسـعه حرفـه ای بـر اسـاس اسـتانداردهای سـواد اطلاعـاتی دانشـجو - معلمـان دانشـگاه فرهنگیان غرب کشور از برازش مناسبی برخوردار است ؟» پرداخته میشود.
IL competency standards for higher education, Association of College and Research Libraries, available at: http://www.
American Library Association Presidential Committee on Information Literacy: Final Report, ALA, Chicago, IL.
The information literacy and continuous professional development practices of teachers at a Jewish Day School, Reference Services Review, https://doi.