چکیده:
نقش اعضای هیئت علمی در نظام آموزش عالی کشور به عنوان نیروی انسانی متخصص و کارآمد نقشی کلیدی و حساس است و توجه به عوامل تاثیرگذار برانگیزش خدمتی آن ها بسیار حائز اهمیت است. این موضوع در دانشگاه علوم انتظامی از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا وظیفه خطیر تربیت حافظان امنیت کشور را برعهده دارند. ازاین رو، این پژوهش ضمن اندازه گیری نیازهای اجتماعی اعضای هیئت علمی تاثیر آن را بر انگیزه پیشرفت آن ها مورد سنجش قرار می دهد. نوع پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و- ازنظر ماهیت و روش، توصیفی همبستگی می باشد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه ای محقق ساخته با 36گویه و با مقیاس 5 درجه ای لیکرت است. جامعه آماری شامل اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاه می باشد که پس از جمع آوری پرسشنامه ها، داده ها با استفاده از روش های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد: نیازهای اجتماعی موثر بر اعضای هیئت علمی شامل، نیاز به قدرت یا 79/1 درصد، نیاز به 75/2 درصد و نیاز به موفقیت یا 46/1 درصد میباشد که تاثیرگذاری این نیازها بر انگیزه پیشرفت اعضای هیئت علمی به لحاظ شدت و ترتیب عبارت اند از: نیاز به موفقیت، نیازبه قدرت و نیاز به ارتباط. یعنی بین این دو متغیر رابطه مثبت و مستقیم برقرار است و با افزایش نیاز به موفقیت، نیاز به ارتباط و نیاز به قدرت، میزان انگیزه پیشرفت اساتید بیشتر می شود.
خلاصه ماشینی:
Need for achievement سال های اخیر پژوهش های بسیاری صورت گرفته است که ماحصل این تلاش ها به صورت ذیل خلاصه شده است : میل و علاقه فرد نسبت به انجام دادن یک کار، سروسامان دادن یا سازمان دادن به محیط مادی و اجتماعی خود، فائق آمدن بر موانع ، از دیگران سبقت جستن و رقابت کردن با آن ها از طریق صرف کوشش زیاد برای انجام دادن بهتر کارها.
از طرف دیگر اعضای هیئت علمی در نظام آموزش عالی نیز به دلیل آگاه و مسلط بودن بر بسیاری از ره آوردهای محیطی و اجتماعی، خود نیاز به انگیزه های ویژه دارند که متمایز از دیگر اقشار و طبقات اجتماعی است که شناخت این ویژگی خود نیازمند به تحلیل و بررسی چارچوب های کاری و نرم های مطلوب آنان دارد (رضایی طاری، ١٣٨٤: .
در این پژوهش از آزمون پیرسون ، به منظور شناخت رابطه انگیزش پیشرفت اعضای هیئت علمی با نیاز به موفقیت ، نیاز به قدرت و نیاز به ارتباط ، جهت نشان دادن مؤلفه های انگیزش پیشرفت و شناسایی شاخص های مؤثر برانگیزش پیشرفت استفاده شده است .
آنان تمایل دارند که افراد بسیار مستقلی باشند این افراد مایل اند در مورد عملکرد خود بازخورد واقعی و ملموس را در کوتاه مدت کسب کنند و در آخر افرادی که دارای نیاز به ارتباط هستند، به برقراری روابط گرم و صمیمانه با دیگران توجه خاصی نشان میدهند و همین احساس را در مقام سرپرستی نیز دارند و برای آنان روابط دوستانه با دیگران بیش از کیفیت تصمیم گیری اهمیت دارد.