چکیده:
دنبال انتخاب استراتژیهای بازاریابی مبادلهای میباشند که این استراتژیها متناسب با شرایط اقتصاد نوین امروزی نمیباشد.استراتژیهای بازاریابی در بازارهای الکترونیکی،همواره یکی از مقولههای مهمی است که در حوزههای جدید مطالعات بازاریابی مورد توجه قرار گرفته است.اما در این زمینه دیدگاههای بسیار متنوعی ارائه شده است.از سویی دیگر باتوجه به اینکه در کشورمان مطالعاتی چندانی در این زمینه انجام نشده است بنابراین بررسی این استراتژیها از اهمیت دو چندان برخوردار است،زیرا با ورود به دنیای تجارت الکترونیکی و استفاده از ابزارهای نوین در حوزههای جدید فناوری و تجارت،بنگاهها ناگزیر خواهند شد تا با بکارگیری استراتژیهای نوین تجاری،خود را برای فشارهای رقابتی جدید آماده نمایند.نتایج تحقیق نشان میدهد که استراتژیهای بازاریابی در بازارهای الکترونیکی را میتوان به چهار دسته استراتژیهای مبادلهای،استراتژیهای بازاریابی پایگاه داده،استراتژیهای بازاریابی رابطهای و نیز استراتژیهای بازایابی مبتنی بر دانش تقسیم نمود.علاوه با این بررسی وضعیت شرکتهای برتر ایران،نشان میدهد که عمده شرکتهای برتر تولیدی ایران به
خلاصه ماشینی:
"داراییهای بازاریابی در استراتژی مبتنی برپایگاه داده شامل تأکید بر ارتباطات،اطلاعات و توانمندیهای فناوری و بویژه فناوری اطلاعات میباشد که توسط بازاریابهای متخصص مثل مدیر خدمات مشتریان،مدیر وفاداری و بطور کلی واحد بازاریابی(استراتژیک)شرکت در یک چارچوب زمانی نسبتا بلند مدت با تأکید بر مشتریان در بازارهای هدف خاص،به مورد اجرا گذاشته میشود.
ب-روایی همزمان:برای حصول اطمینان بیشتر از قدرت تمایز پرسشنامه،پرسشنامه به صورت مقدماتی به چند شرکت که انتظار میرود از نظر استراتژی بازاریابی(به لحاظ ماهیت صنعت)باهمدیگر متفاوت باشند،ارسال گردید نتایج پرسشنامه نیز نشان داد که این شرکتها استراتژیهای بازاریابی متفاوتی دارند.
از طرفی دیگر مقایسه جهتگیری استراتژیک کلی شرکتهای مورد مطالعه نشان میدهد که این شرکتها در استراتژیهای بازاریابی خود عمدتا بهسمت استراتژی مبادلهای گرایش دارند همچنین استراتژی بازاریابی رابطهای نیز تا حدودیدر جهتگیری استراتژیک بازاریابی شرکتهای مورد مطالعه مشاهده میشود ولی به استراتژیهای بازاریابی مبتنی بر اطلاعات و دانش محور کمتر توجه میشود.
اما بررسی وضعیت شرکتهای برتر تولید ایران نشان میدهد که شرکتهای مورد مطالعه در این حوزه بسیار ضعیف عمل کردهاند و تحلیل استراتژیهای بازاریابی این شرکتها نشان می دهد که بنگاههای مورد مطالعه از نظر استراتژیهای بازاریابی در بازارهای الکترونیکی با مشکلاتی مواجه هستند که به شرح زیر میباشد: الف-گرایش به انتخاب استراتژی بازاریابی مبادلهای بنگاهها در انتخاب استراتژیهای بازاریابی گرایش زیادی به انتخاب استراتژی بازاریابی مبادلهای دارند.
بدین مفهوم که تعداد بسیار محدودی از شرکتهای مورد مطالعه در انتخاب استراتژیهای بازاریابی خود به نیازها و ترجیحات مشتریان خود توجه نمودهاند که این نکته زنگ خطر بسیار جدی برای بنگاهها است،به ویژه اگر بنگاهها به این شکل در بازارهای خارجی نیز عمل نمایند شکست آنها در بازارهای خارجی امری اجتنابناپذیر است."