چکیده:
این حقیقت غیرقابل انکار است که بدون وجود روابط خلاق میان مشتریان (بیمه گذاران) و سازمان های بیمه
و بدون ارائه خدمات با کیفیت نمیتوان آینده روشن را برای شرکت های بیمه متصور شد. از این رو
شرکتهای بیمه برای کارآمد شدن، نیازمند به دست آوردن اطلاعات کافی از مشتریان و توسعه روابط با
آنها هستند. پژوهش حاضر با در نظر این امر به موضوع بررسی تاثیر تاکتیک های بازاریابی رابطه مند بر
رضایت مشتریان بیمه عمر پاسارگاد شهر مشهد مقدس با رویکرد BWM پرداخته است. براین اساس
پژوهش حاضر از منظر روش تحقیق توصیفی پیمایشی و از منظر هدف کاربردی می باشد. برای تحلیل و
استنباط در این پژوهش از پرسشنامه های ماتریسی استفاده شده است. ابتدا برای تعیین محوریت بهترین و بدترین عامل با بهره گیری از تکنیک AHP میان خبرگانی که از طریق تکنیک گلوله برفی مشخص
شدهاند پرسشنامه ی مربوطه توزیع شد و نهایت امر با استفاده از تکنیک AHP هندسی به تحلیل اولیه
پرداخته شد که در نهایت مشخص شد بهترین عامل کیفیت خدمات و بدترین عامل ادراک قیمت می باشد
و سپس بر این اساس پرسشنامه های مرتبط جهت تکنیک BWM آماده سازی شد و سپس میان خبرگان
توزیع گردیده شد و در نهایت مدل بهینه با کمک نرم افزار LINGO بدست آمد که مشخص گردیده شد
که در بهینه ترین حالت ممکن مقداری وزنی که میتوان از طریق کیفیت خدمات بدست آورد برابر با ٠
607 و برای ادراک قیمت برابر با 063.0 می باشد. در نهایت نیز میتوان مدعی بود که تمام عوامل شناسایی
شده در پژوهش مورد تائید می باشند و هر کدام به نوبه ی وزن مشخص شده در پژوهش بر میزان رضایت
مشتری اثرگذار می باشند.
خلاصه ماشینی:
ابتدا براي تعيين محوريت بهترين و بدترين عامل با بهره گيري از تکنيک AHP ميان خبرگاني که از طريق تکنيک گلوله برفي مشخص شده اند پرسشنامه ي مربوطه توزيع شد و نهايت امر با استفاده از تکنيک AHP هندسي به تحليل اوليه پرداخته شد که در نهايت مشخص شد بهترين عامل کيفيت خدمات و بدترين عامل ادراک قيمت ميباشد و سپس بر اين اساس پرسشنامه هاي مرتبط جهت تکنيک BWM آماده سازي شد و سپس ميان خبرگان توزيع گرديده شد و در نهايت مدل بهينه با کمک نرم افزار LINGO بدست آمد که مشخص گرديده شد که در بهينه ترين حالت ممکن مقداري وزني که ميتوان از طريق کيفيت خدمات بدست آورد برابر با ٠.
مدل مفهومي پژوهش رضايت ادراک قيمت ارزش ذهنيت برند کيفيت خدمات تاکتيک هاي بازاريابي رابطه مند شيرخدايي و همکاران ، ١٣٩٣ سوالات پژوهش سوال اصلي ــ آيا تاکتيک هاي بازاريابي رابطه مند بر رضايت مشتريان شرکت بيمه پاسارگاد با در نظر گرفتن رويکرد BWM (بهترين – بدترين ) اثرگذار ميباشند؟ سوال هاي فرعي ــ آيا عوامل تاکتيک هاي بازاريابي رابطه مند با بهره گيري از رويکرد BWM بر رضايت مشتري اثرگذار ميباشند؟ ــ ابعاد تاکتيک هاي بازاريابي رابطه مند در رضايت مشتري با رويکرد BWM داراي چه جايگاهي ميباشند؟ متدلوژي پژوهش در اين پژوهش روش تحقيق توصيفي پيمايشي و از لحاظ هدف کاربردي ميباشد و باتوجه به تکنيک BWM (بهترين – بدترين ) از پرسشنامه ي زوجي تک محوري براي تحليل عامل ها نسبت به بهترين و بدترين وضعيت استفاده شده است .
بنابراين در اين پژوهش بررسي تاثير تاکتيک هاي بازاريابي رابطه مند (کيفيت خدمات ، ادراک قيمت ، ذهنيت برند و ارزش پيشنهادي) بر رضايت مشتريان بيمه عمر پاسارگاد شهر مشهد مورد تحليل قرار گرفته است .