چکیده:
در این پژوهش، رابطهی بین روانرنجوری به عنوان یکی از پنج بعد اصلی شخصیت و مولفههای تشکیل دهندهی گفتار، شامل روانی و انسجام گفتار، تلفّظ، دقت دستوری و واژگان مورد بررسی قرار گرفت. به همین منظور، 257 دانشجوی ایرانی رشته های زبان انگلیسی و داوطلب آزمون آیلتس (IELTS) در یک مصاحبهی سنجش و ارزشیابی عملکرد بیان شفاهی شرکت کردند و در ادامهی آن به پرسشنامه عوامل پنجگانهی شخصیتی گلدبرگ (1999) پاسخ دادند. نتایج مدل سازی معادلات ساختاری که تاثیرات غیر مستقیم استاندارد روانرنجوری بر مولفههای بیان شفاهی را نشان می داد، بیانگر این بود که روانرنجوری اثر منفی متوسط بر روانی و انسجام گفتار (بتا = 0.350-)، واژگان (بتا = 0.365-)، دقت دستوری (بتا = 0.345-)، و تلفّظ (بتا = 0.350-) دارد که در این میان بیشترین تاثیر منفی را بر واژگان میگذارد. نتایج مطالعه، مورد بحث و تاثیرات ضمنی آن بر آموزش زبان انگلیسی مورد بررسی قرار می گیرد.
خلاصه ماشینی:
رابطه بین روانرنجوری و بیان شفاهی زبانآموزان ایرانی ، با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری * محمد ایمانیان دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ** فاطمه همتی دانشیار آموزش زبان انگلیسی ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران (تاریخ دریافت : ٩٧/٠٥/٢٢، تاریخ تصویب : ٩٨/٠١/٢١، تاریخ چاپ: آبان ١٣٩٨) چکیده در این پژوهش ، رابطه ی بین روانرنجوری به عنوان یکی از پنج بعد اصلی شخصیت و مولفه هـای تشکیل دهندهی گفتار، شامل روانی و انسجام گفتار، تلفظ ، دقت دستوری و واژگان مورد بررسی قـرار گرفت .
نتـایج مـدلسـازی معـادلات ساختاری که تاثیرات غیر مستقیم استاندارد روانرنجوری بر مولفه های بیـان شـفاهی را نـشان مـی داد، بیانگر این بود که روانرنجوری ، اثر منفی متوسطی بر روانی و انسجام گفتار (بتـا = ٠,٣٥٠-)، واژگـان (بتا = ٠,٣٦٥-)، دقت دستوری (بتا = ٠,٣٤٥-)، و تلفّظ (بتا = ٠,٣٥٠-) دارد که در این میان بیـشترین تاثیر منفی را بر واژگان می گذارد.
جدول ١: تست نرمال بودن یک متغیره و چند متغیره {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} __________________________________________________________________ #$$001 سوال تحقیق ١: آیا میزان روانرنجوری می تواند بر عملکرد بیان شفاهی زبانآموزان ایرانـی تـأثیر بگذارد؟ برای پاسخ دادن به ایـن سـوال، رابطـه بـین روانرنجـوری و عملکـرد کلـی بیـان شـفاهی زبانآموزان و نیز مولفه های بیان شفاهی زبانآموزان با اسـتفاده از ضـریب همبـستگی پیرسـون بررسی شد.