چکیده:
ذیل آیه 59 سوره احزاب، پس از اعلان حکم حجاب برای زنان مؤمن، عبارت ﴿ذلِکَ أَدنى أَن یُعرَفنَ فَلا یُؤذَینَ﴾ آمده است که از آن برداشتهای گوناگون صورت گرفته است. بسیاری از تفاسیر متأثر از پارهای شـأن نزولها، مقصـود از شناخته شدن را تمایز زنان آزاد از کنیزان دانستهاند و بعضی، از آن بهعنوان علت حکم به حجاب یاد کردهاند و از منتفی بودن کنیزداری در عصر حاضر، به عدم لزوم حجاب رأی دادهاند. نوشته پیش رو، با توجه با قرائن درونمتنی و برونمتنی، بر آن است که آیه مذکور، برخلاف برداشت بیشتر مفسران، هرگز در مقام بیان تمایز شأن طبقاتی و اخلاقی و اجتماعی کنیزان از زنان آزاد نیست. بلکه مراد، بازشناسی زنان عفیف است. این آیه مانند موارد مشابه، تنها به فلسفه حجاب پرداخته است. درنهایت میتوان گفت: قرآن مجید، حق عفاف جنسی را برای تمامی زنان، ولو کنیزان به رسمیت شناخته است. شیوه پژوهش در این مقاله توصیفی- تحلیلی با متکی بر مبانی شناختهشده تفسیری است.
Below is verse 59 of Surah Al-Ahzab،After the verdict pious veil for women the phrase "ذلک أدنی أن یعرفن فلا یؤذین" comes from it there have been various interpretations.Many of the most affected interpretations have been attributed to the empowerment of free women and slave ones, it has been cited as the reason for the veil and with the lack of a bondwoman in the current era, They said that Hijab is not obligatory. This article is believed with the help of intra -textual and extra-textual evidences, This verse, unlike most interpreters, Never in the expression of class distinction and moral and social between slave ones and free women.But to mean, identifying women with piety from other women. This verse, like those that are similar, has just spoken of the veil philosophy. In conclusion, we can say: The Holy Quran has recognized, Sexual chastity for all women, even if they are bondwoman. The research method in this article is descriptive-analytic, based on well-known interpretive foundations