چکیده:
بازاریابی محتوایی کلید موفقیت در دنیای کسبوکار دیجیتال است و داستان سرایی یک استراتژی کاربردی در بازاریابی محتوایی میباشد. بازاریابی داستانی برای کسب و کارها است که می تواند به انگیزه بخشی، الهام دهی و به حرکت وا داشتن مشتریان منجر شود. همه برندها به داستان نیاز دارند و با خلق یک محتوای اثر گذار می توانند در انبوه پیام های تولید شده توسط کسب و کارهای مختلف دیده شوند و اثر گذاری بالایی داشته باشند. مشتری عاملی کلیدی برای موفقیت سازمانها و شرکتهای مختلف تولیدی و خدماتی است. بدین جهت سازمانها همواره در پی راههایی برای جلب درگیری مشتری هستند تا بدین وسیله بتوانند رابطه ای بلند مدت با مشتریان برقرار کرده و در نهایت سودآوری خود را بهبود بخشند. لذت ادراک شده و درگیری مشتریان دو پیش نیاز ضروری برای ایجاد قصد خرید مجدد هستند. در این مقاله تاثیر بازاریابی داستانی بر درگیری مشتریان که در نهایت منجر به افزایش خرید مجدد مشتریان خواهد شد در فروشگاههای اینترنتی مورد بررسی قرار گرفته است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که بازاریابی داستانی بر درگیری مشتریان با برند و لذت ادراکشده تاثیر دارند. همچنین درگیری مشتریان و لذت ادراک شده در نهایت موجب افزایش قصد خرید مشتریان از کسبوکارهای الکترونیک میشوند.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله تاثير بازاريابي داستاني بر درگيري مشتريان که در نهايت منجر به افزايش خريد مجدد مشتريان خواهد شد در فروشگاه هاي اينترنتي مورد بررسي قرار گرفته است .
نتايج نشان داد که بازاريابي داستاني بر درگيري مشتريان با برند و لذت ادراکشده تاثير دارند.
با توجه به مطالب فوق و اهميت درگيري مشتري در موفقيت شرکت ها، پژوهش حاضر با هدف زمينه يابي براي توسعه فرهنگ مشتري مداري در فروشگاه هاي اينترنتي و بحث برروي ارتباط بين درگيري مشتريان ، بازاريابي داستاني ، لذت ادراکشده و قصد خريد مجدد انجام شده است .
کو و همکاران (٢٠٠٩) به بررسي عوامل موثر بر درگيري مشتري در شرکتهاي خدماتي پرداخته و نشان دادند که بازاريابي داستاني عامل مهمي براي افزايش رضايت در بين مشتريان است .
پژوهش حاضر به روش پيمايشي و با هدف بررسي رابطه ميان بازاريابي داستاني، درگيري مشتريان ، درگيري مشتري و قصد خريد مجدد در فروشگاه هاي اينترنتي انجام گرديده است .
نتايج آزمون فرضيه اول نشان داد که بازاريابي داستاني بر درگيري مشتري تاثير گذار است .
نتيجه اين آزمون نشان داد که لذت ادراکشده به طور مثبت بر قصد خريد مجدد آنها، اثر دارد.
درگيري مشتري به نوبه خود موجب افزايش تمايل مشتريان به خريد مجدد خواهد شد که اين يافته ها با مطالعات انجام شده توسط محققان ديگر مطابقت دارد.
(1996) Relationship Marketing: the Importance of Customer-Perceived Service Quality in Retail Banking, The Service Industries Journal, 16:3, 287-304 Kariippanon, K.
(2004): Customer Satisfaction, Service Quality and Perceived Value: An Integrative Model, Journal of Marketing Management, 20:7-8, 897-917.