Skip to main content
فهرست مقالات

تدوین یک الگوی راهبردی به منظور برنامه ریزی تجارت الکترونیکی

نویسنده:

مترجم:

علمی-ترویجی/ISC (8 صفحه - از 74 تا 81)

کلید واژه های ماشینی : تجارت الکترونیک، برنامه‌ریزی تجارت الکترونیک، الگوی راهبردی به‌منظور برنامه‌ریزی تجارت، اطلاعات، فعالیت‌های تجاری الکترونیک، الگوی برنامه‌ریزی تجارت الکترونیک، فناوری، راه‌برد، فرآیندی الگوی مراحل تجارت الکترونیک، لجستیک

برنامه ریزی ضعیف یکی از دلایل نتیجه‌گیری پایین‌تر از حد انتظار در فعالیت‌های تجاری الکترونیک است . این مقاله با بررسی ابعاد مختلف برنامه ریزی در الگوهای کنونی ، الگوی راهبردی ( استراتژیک ) جدیدی را ارائه می‌دهد و سپس به بررسی آثار این الگو بر عملکرد مدیریتی خواهد پرداخت . پذیرش تجارت الکترونیک در محیط تجاری کنونی همچنان که خیلی‌ها عقیده‌ دارند یک مزیت تلقی می‌شود ؛ شاید هم به نظر برخی یک الزام است برای اینکه شرکت بتواند در محیط به رقابت بپردازد . ...

خلاصه ماشینی:

"تدوین یک الگوی راهبردی به منظور برنامه‌ریزی تجارت الکترونیکی* ترجمه امید کربلایی (فوق لیسانس مدیریت بازرگانی،شرکت پتروشیمی) و محسن اکبری (فوق لیسانس مدیریت بازرگانی،موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی) (به تصویر صفحه مراجعه شود) در این مقاله ابتدا تجارت الکترونیک و چرخه حیات توسعه شبکه‌ها تعریف و مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس چند نمونه از الگوهای کنونی تجارت الکترونیک و کمکی که هر الگو می‌تواند در تدوین الگوی برنامه‌ریزی ما داشته باشد،مورد بررسی قرار می‌گیرد؛سپس چرخه حیات توسعه شبکه(سیستم)ها (SDLC) مورد نقد قرار می‌گیرد و در انتها نیز الگوی اصلی برنامه‌ریزی ارائه خواهد شد. (به تصویر صفحه مراجعه شود) 5-الگوی محتوایی تجارت الکترونیک(چان و سواتمن،1999) هدف از ارائه این الگو ایجاد چارچوبی است که همه اجزای کنونی و آتی تجارت الکترونیک را دربرگیرد. اولین الگو از الگوهای فرآیندی الگوی مراحل تجارت الکترونیک است که کلارک در سال 1993 مطرح کرد:این الگو بیان می‌کند که فناوری تجارت الکترونیک می‌تواند در پنج‌مرحله-پیش قرارداد،قرارداد،سفارش،حمل‌ونقل و پرداخت-مورد استفاده قرار گیرد(شکل 6). وجه آخر یعنی تامین مالی در هیچ‌یک از الگوهای قبلی مورد بررسی قرار نگرفته است ولی با کمک تعریف مرحله برنامه‌ریزی SLDC نقش با اهمیت پول و تامین مالی مشخص می‌شود. (به تصویر صفحه مراجعه شود) 2-تامین مالی هنگام بررسی اثر تامین مالی بر فعالیت‌های تجارت الکترونیک دومساله اصلی را باید در نظر گرفت:1-توان سازمان در تهیه منابع مالی کافی برای پشتیبانی از فعالیت تجاری؛و 2-بازده سرمایه‌گذاری کسب و کار. با استفاده از الگوی برنامه‌ریزی تجارت الکترونیک می‌توان بیشتر مسایل تجارت الکترونیک را قبل از آغاز یک کسب و کار الکترونیک مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و راهبرد مناسب را اتخاذ کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.