چکیده:
این مقاله ضمن مروری بر تاریخچه صنعت کاشی و سرامیک، وضع بازار داخلی این صنعت و همینطور چشم انداز آن را با استناد به داده های موجود به بحث گذاشته است .
خلاصه ماشینی:
"سابقه تاریخی،ذخایر کمنظیر مواد اولیه،بازار گسترده و مناسب داخلی و وجود نیروی انسانی ماهر سبب رشد و توسعه این صنعت در ایران شد به طوری که در 45 سال گذشته با سرمایهگذاری دو میلیارد دلاری بخش دولتی و خصوصی، ظرفیت تولید از نیازهای داخلی فراتر رفته و بازار داخلی را اشباع کرده است،صنعت کاشی و سرامیک در بخش صنایع ساختمانی از لحاظ میزان سرمایهگذاری، ارزش تولیدات و اشتغالزدایی بعد از صنعت سیمان در رتبه دوم قرار میگیرد.
(انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک، گزارش اجمالی از وضعیت گذشته،حال و آینده صنعت کاشی و سرامیک، 1383،ص 3 و 2) ا گرچه آغاز دهه هشتاد با رشد سریع صنعت کاشی و سرامیک همراه بود ولی دیری نپایید که در نیمه دوم سال 1382،با بحران ما زاد عرضه مواجه شد؛پر شدن انبارها،تعطیلی مقطعی برخی از کارخانهها، صادرات زیر قیمت تمام شده و کاهش متوسط سودآوری این صنعت از جمله عواقب کوتاهمدت این بحران به شمار میآید.
وضع صادرات همانطور که آمارهای مربوط به تولید و مصرف کاشی و سرامیک در ایران نشان میدهد اکنون بازار داخلی اشباع شده و ازسوی دیگر نبود توان رقابت در بازارهای برونمرزی(به دلیل قیمت تمام شده بالا،مسائل حملونقل،بستهبندی و...
بهرغم ضرورت صادرات برای تداوم حیات صنعت کاشی و سرامیک ایران،متاسفانه رشد صادرات چندان مطلوب نیست و شرکتها همه تلاش خود را برای تصاحب بازارهای داخلی به کار بستهاند؛پیشبینی میشود در سال 1385 که این صنعت 185 میلیون مترمربع ما زاد تولید خواهد داشت،تنها 10 میلیون مترمربع کاشی از ایران صادر خواهد شد."