چکیده:
بیتفاوتی سازمانی یکی از عوامل اساسی کاهش کارایی، غیبت مکرر، اجتناب از پذیرش مسئولیت و دلسردی نسبت به کار است که باعث عقبماندگی فکری، سقوط آرام و تخریب مستمر و بدون صدای سازمان است؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر طراحی مدل پیشبینی بیتفاوتی سازمانی براساس عدالت سازمانی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بوده، و جامعة آماری همة معلمان زن تربیتبدنی استان البرز با حداقل 5 سال سابقة خدمتی به تعداد 300 نفر بود. براساس جدول کرجسی و مورگان، 246 نفر از آنها بهطور تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها پرسشنامههای عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993)، رضایت شغلی اسپکتور (1985)، پرسشنامة 15گویهای تعهد سازمانی استیرز پورتر و پرسشنامة تعدیلشدة بیتفاوتی سازمانی داناییفرد، حسنزاده و سالاریه (1389) به کار گرفته شد. برای بررسی روایی صوری و محتوا پرسشنامهها، نظرات اصلاحی 11 نفر از متخصصان بهکار گرفته شد. همچنین، ضریب آلفای کرونباخ نشان داد که پایایی چهار پرسشنامه قابل قبول است. دادهها با روشهای آماری همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار Amos تحلیل شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد مدل پیشنهادی با دادههای پژوهش برازش مناسبی دارد و متغیرهای عدالت سازمانی و رضایت شغلی بهطور مستقیم و غیرمستقیم و تعهد سازمانی بهطور مستقیم بر بیتفاوتی سازمانی تأثیر دارند. براساس نتایج، برای پیشبرد اهداف تربیتبدنی در مدارس، مدیران و مسئولان آموزشوپرورش باید به متغیرهای رفتار فردی و سازمانی معلمان تربیتبدنی توجه بیشتری داشته باشند.
Organizational indifference is one of the main factors in reducing efficiency, frequent absence, non-accepting of responsibility, and the disappointment to work. This problem will be causing intellectual retardation, quiet fall and permanent and intangible destruction in the organization. Therefore, the aim of this study is to design a model for predicting organizational indifference based on organizational justice, organizational commitment and job satisfaction. The research method was descriptive-correlation and the statistical population of all female teachers of physical education in Alborz province with at least 5 years of service experience was 300 people. According to the Morgan's table, 246 of them were randomly selected. To collect data used from questionnaires including: organizational justice questionnaire of Neihoff and Moorman (1993), Spector's job satisfaction (1985), Steers Porter's organizational commitment questionnaire, and modified organizational indifference questionnaire of Danayeefard, Hassanzadeh and Salariyeh (2010). For formal and content validity, Corrective comments 11 experts were used. Also, Cronbach's alpha coefficient showed that the reliability of the four questionnaires is acceptable. Data were analyzed bay using Pearson correlation and structural equation modeling and Amos software. Path analysis results showed that proposed model it has a good fit with the data obtained in this research. Moreover, organizational justice and job satisfaction, directly and indirectly, and organizational commitment directly affect organizational indifference. According to the results, in order to advance the goals of physical education in schools, managers and administrators should pay more attention to the variables of individual and organizational behavior of physical education teachers.