چکیده:
از چالشهای اساسی شرکتها و سازمانها در محیط کسب و کار امروزی نحوه مدیریت راهبردی می باشد به عبارت دیگر از مهمترین گامهایی که سازمانها و شرکتها برای جلوگیری از کاهش رشد و توسعه خود باید در راس امور قرار دهند. شیوه درست مدیریت و تفکر راهبردی است. پیدایش محصولات و ارایه خدمات در سطح جهانی تشدید رقابت بین المللی و گسترش روزافزون دسترسی به اطلاعات و و فن آوریهای مرتبط با آن قلمرو سازمانها را به ناچار دارای وسعت بیشتری به برای فعالیت نموده و این وسعت قلمرو و فعالیت منجر به چندگانگی فرهنگی در کارکنان و مشتریان شده است. در عصر مدیریت مبتنی بر نتایج رویکرد مبتنی بر فرآیند جهت استراتژی باید مورد توجه مدیران قرار گیرد و از این رو این مقاله سعی دارد با تبیین ربط موضوع ضمن بیان موضوعات مرتبط نسبت به ارایه راهکار های کاربردی در جهت تحقق مدیریت راهبردی تلاش نماید پیشنهاداتی را در خصوص اجرای موثرتر موضوع ارایه نماید.
خلاصه ماشینی:
واژههاي كليدي: مدیریت راهبردی، هوش سازمانی، تفکر راهبردی فردی و گروهی، مدیریت منابع مقدمه راهحل بسیاری از مسائل سازمانهای امروزی، مدیریت راهبردی با تکیه بر ذهنیتی پویا1، آینده نگر2 جامع نگر3و اقتضایی4 است به عبارت دیگر میزان درکی که مدیران از تحلیل شرایط دارند که میتواند تعیین کننده موفقیت تجاری در دنیای امروز باشد لذا مهمترین ابزارهای که سازمانها برای حصول موفقیت در حال و آینده میتواند از آن بهره گیرد، مدیریت راهبردی است (کوبین و دیگران، 1376).
پیشینه تحقیق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} آیا به مدیریت راهبردی (استراتژی) نیازداریم؟ در گذشته غرق شدن سازمانها در کارهای روزمره و عادت های ناشی از دنبال کردن شیوههای معمولی میتوانست سازمان ها را در رسیدن به نتیجهیابی رساند اما امروزه استفاده از تفکر راهبردی امری اجتناب ناپذیر است و میتواند منافع زیر را نصیب سازمان نماید.
( گیبس و گلومن ،2014) بنابراین با توجه به اهمیت تفکر راهبردی برای مدیران شناسائی و تقویت عوامل موثر بر آن ضروری به نظر می رسد تفکر راهبردی از چند دیدگاه و مسائل مربوط به آن بطور خلاصه بشرح زیر می توان بیان نمود.
1- تنهای مشاهده اجزا به نسبت بلکه درصدد تشخیص علل و الگوها 2- تفکر ناخودآگاه در مقابل تفکر خود آگاه(فروید-1959،1964) 3- توصیف آنچه سازمان می خواهد در آینده بشود (ویلن، هانگر، 2012) انواع استراتژی ها در جدول زیر بطور خلاصه انواع استراتژي: شكلگيري استراتژي به عنوان روند تحليلي شامل تعيين اهداف درازمدت و طرحهاي عملي درهرسازمان تلقي ميشود.
) استراتژيهاي تنوع الف) تنوع همگون: مقصود از تنوع همگون اين است كه شركت ميكوشد محصولات و خدماتي جديد ولي مرتبط برمحصولات و خدمات خود بيفزايد.