چکیده:
بی تردید، سازمان های آموزشی، یکی از اساسی ترین سازمان ها می باشند که مسئولیت عظیم تعلیم و تربیت رسمی افراد جامعه را بر عهده دارند. بنابراین ایجاد درکی روشن از مشخصات مدارس اثربخش، یک پیش شرط ضروری برای توسعه راهبردهای منطقی بهبود مدرسه است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین ساختار توانمندساز مدارس با خشنودی شغلی معلمان و اثربخشی مدارس مقطع ابتدایی شهرستان قرچک انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه شهرستان قرچک در سال تحصیلی ۹۶- ۱۳۹۵ می باشد. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان ۲۶۹ نفر تعیین شد. روش نمونه گیری در پژوهش حاضر، تصادفی طبقه ای بوده و به منظور گردآوری داده ها، از سه پرسشنامه استاندارد ساختار توانمندساز، خشنودی شغلی و اثربخشی مدارس استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، t تک نمونه ای و رگرسیون خطی با استفاده از نرم افزار spss صورت گرفت. یافته های ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد بین ساختار توانمند مدرسه با خشنودی شغلی و اثربخشی مدارس مقطع متوسطه شهرستان قرچک رابطه معناداری در سطح ۰۱/۰ وجود دارد. هچنین متغیر ساختار توانمند مدرسه ۱۹ درصد واریانس متغیر اثربخشی مدارس مقطع متوسطه شهرستان قرچک را تبیین می کند. نتایج پژوهش حاضر نشان دهنده این نکته است که ساختار توانمند مدارس به عنوان عامل تاثیر گذار بر رضایت شغلی کارکنان و معلمان و در نتیجه اثربخشی مدارس، نقش بی بدیلی ایفا می کند.
Educational organizations are undoubtedly one of the most significant organizations in society that carry the great burden of formal education. The establishment of clear comprehension of effective school structures is, therefore, an important prerequisite for the development of logical approaches to improve schools. The present study aimed to identify the relationship between empowering structure in the career satisfaction of school teachers and school efficiency in primary schools of Qarchak. The correlational and descriptive research method is used and all primary school teachers in Qarchak are included in the academic year 2016-2017. 269 students were regarded as study samples based on Morgan sampling table. Random sampling was used and three normal questionnaires were used to gather information, including structure empowerment questionnaires, Career Satisfaction Questionnaire, and School Efficiency Questionnaire. Data analysis was carried out using the Pearson correlation test, one sample T-test, linear regression test, and SPSS software. Pearson's results in the correlation index showed a significant relationship between empowering students with career satisfaction and school efficiency at 0.01 levels. Also, variable empowering schools showed that 19 percent of schools variable efficacy. Based on the general results, empowering school structure plays a prominent role in the satisfaction of teachers and staff and the efficiency of schools as a significant factor.
خلاصه ماشینی:
رابطه بين ساختار توانمندساز مدارس با خشنودي شغلي معلمان و اثربخشي مدارس مقطع ابتدايي شهرستان قرچک The Relationship between Empowering Structures, Career Satisfaction and Schools Efficiency of Primary School Teachers in Qarchak تاريخ دريافت مقاله : ٩٧/٠٤/٠٣، تاريخ دريافت نسخه نهايي: ٩٨/٠١/٣٠، تاريخ پذيرش مقاله : ٩٨/٠٤/١٢ اميرحسن کوهي ١، ابوالفضل هاشمي ٢، علي مينائي ٣ و امـين 4 دهقان چکيده بي ترديد، سازمان هاي آموزشي، يکي از اساسيترين سازمان هـا ميباشند که مسـئوليت عظـيم تعلـيم و تربيـت رسـمي افـراد جامعـه را بـر عهـده دارنــد.
Kirk, Lewis, Brown, Karibo, Scott & Park 5.
Fleishman, Mumford, Zaccaro, Levin, Korotkin & Hein ١٠٠ فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني/ دوره ١١، شماره ٤٠/ پاييز ١٣٩٨ فرگوسن ١ (٢٠١٧) در استدلال مدرسه اثربخش ، بيان ميکند مدرسه اي کـه باعـث پيشـرفت دانش آموزان خود شود، و طيف گسـترده اي از پيامـدهاي فکـري، اجتمـاعي و عـاطفي و در نظـر گرفتن موقعيت اجتماعي، اقتصادي و خانواده را شامل شود اثربخش ميباشد.
1. Anderson, Sharad, Gregory, Neil & Duncan 2.
بـا توجـه بـه نتايج و اطلاعات جدول فوق ميتوان نتيجه گرفت که بين ساختار توانمنـد مدرسـه و مؤلفـه هـاي (کميت و کيفيت توليد، کارآيي و انعطاف پذيري) به عنوان ابعاد اثربخشي مدارس رابطه معنـاداري ١٠٦ فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني/ دوره ١١، شماره ٤٠/ پاييز ١٣٩٨ وجود دارد، که اين رابطه در سطح ٠/٠١ معنادار و جهت رابطه به صورت مثبت و مسـتقيم اسـت .