چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی نقش میانجیگرانه ی خودکارآمدی در رابطه بین تیپهای شخصیتی هالند و رفتار کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه مهندسی فناوریهای نوین قوچان پرداخته است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری را تمامی دانشجویان دانشگاه مهندسی فناوریهای نوین قوچان تشکیل میدهند، که در سال ۹۶-۹۵ مشغول به تحصیل بودند و تعدادشان ۷۱۳ نفر بود. در پژوهش حاضر با توجه به نمونهگیری تصادفی بر اساس فرمول کوکران ۲۵۰ نفر انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه استاندارد رفتار کارآفرینانه زامتاکیس و موستاکیس (۲۰۰۷)، پرسشنامه تیپهای شخصیتی هالند (۱۹۵۸) و مقیاس خودکارآمدی موریس (۲۰۰۱) بودند. جهت تحلیل دادهها ضریب همبستگی پیرسون و فن مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد و در کلیه تحلیلها از نرم افزار SPSS-۲۲ و AMOS-۲۲ استفاده گردید. یافتهها نشان داد خودکارآمدی رابطه مستقیم با رفتارکارآفرینانه دارد و نقش میانجیگرانهای در رابطه بین تیپهای شخصیتی هالند و رفتار کارآفرینانه ایفا میکند (χ۲=۰. ۲۰,GFI=۰. ۹۱,AGFI=۰. ۹۳,CFI=۰. ۹۱,PNFI=۰. ۹۲,RMR=۰. ۱۰,RMSEA=۰. ۰۶). به دیگر سخن صرف نظر از تیپهای شخصیتی هالند با ورود خودکارآمدی به معادله کشش افراد به سمت رفتار کارآفرینانه بیشتر میشود. بنابراین برای ایجاد رفتار کارآفرینانه میبایست به ایجاد و تقویت شاخصههای رفتاری تیپهای شخصیتی هالند و خودکارآمدی بپردازیم.
This research examines the mediating role of self-efficacy in the relationship between Holland's personality characteristics and the entrepreneurial conduct of students at Quchan University of Advanced Technologies Engineering. The method of research is the modeling of descriptive, correlational and structural equations. The statistical population in 2016-2017 is all students at Quchan University of Advanced Technologies Engineering and numbered 713 individuals. 250 randomly samples were chosen in this study based on the Cochran formula. Zampetakis & Moustakis (2007), Holland Questionnaire's Personality Types (1958) and Muris' Self-Efficacy Scale (2001) were the instruments used. Coefficient of correlation of Pearson and modeling of the structural equation were used to evaluate the data. In all analyses, SPSS-22 and AMOS-22 software have been used. The results demonstrated that self-efficacy is directly related to entrepreneurial conduct and plays a mediating role in the connection between Holland's personality traits and entrepreneurial behavior. (χ2=0.20, GFI=0.91, AGFI=0.93,CFI=0.91,PNFI=0.92, RMR=0.10, RMSEA=0.06(.In other words, with the Enter of self-efficacy in the equation, the appeal of people to entrepreneurial conduct becomes greater regardless of Holland's personality kinds. We, therefore, need to develop and reinforce the behavioral features of Holland's personality kinds and self-efficacy in order to develop entrepreneurial behavior.
خلاصه ماشینی:
نقش ميانجيگرانه خودکارآمدي در رابطه بين تيپ هاي شخصيتي هالند و رفتار کارآفرينانه دانشجويان Mediating Role of Self-efficacy in the Relationship between Holland Personality Traits and Student Entrepreneurship Behavior تاريخ دريافت مقاله : ٩٧/٠٦/٠٣، تاريخ دريافت نسخه نهايي: ٩٧/١٢/٠٢، تاريخ پذيرش مقاله : ٩٨/٠٤/١٢ امير قربان پور لفمجاني ١، مسـعود ابراهيمـي بـردر ، 2 سجاد رضائي ٣ و عليرضا غلامي ٤ چکيده پژوهش حاضر به بررسي نقش ميانجيگرانه ي خودکارآمدي در رابطه بين تيپ هاي شخصيتي هالند و رفتار کارآفرينانـه دانشجويان دانشگاه مهندسـي فنـاوريهـاي نـوين قوچـان پرداخته است .
ج ) در رابطه ي بين تيپ هاي شخصيتي هالند و رفتار کارآفرينانه ، خودکارآمدي نقـش ميانجيگرانه دارد (ورود اين ميانجي با تقويـت رابطـه ميـان تيـپ هـاي شخصـيت هالنـد و رفتـار کارآفرينانه همراه است ).
براي آزمون اين فرضيه نتايج تحليل هـاي همبسـتگي پيرسـون در جـدول ٢ نشـان داد بـين تيپ هاي شخصيتي هالند (اجتماعي، تهوري، قراردادي، واقع بين ، هنـري و جسـتجوگر) بـا رفتـار کارافرينانه و مؤلفه هاي آن (توانايي کاهش کاغذبازي، گرايش به تغيير، چشم انـداز و اسـتراتژيک ١٤٦ فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني/ دوره ١١، شماره ٤٠/ پاييز ١٣٩٨ بافت حمايتي) رابطه مثبت معنيداري وجود دارد.
١٤٨ فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني/ دوره ١١، شماره ٤٠/ پاييز ١٣٩٨ (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١: مدل ساختاري تحقيق همراه در حالت تخمين استاندارد در شکل ١ نتايج مربوط به الگوي معادله ساختاري نشان داده شده است کـه نشـان مـيدهـد تيپ هاي شخصيتي هالند ٠/٨١ درصد از خودکارآمدي را تبيين ميکند.