چکیده:
امروزه توسعه ی پایدار، یک هدف استراتژیک کلیدی در سازمان های دولتی است. محققان بر این باور هستند که توسعه پایدار می تواند با گسترش دامنه منابع انسانی و نقش های بازاریابی سنتی به ابعاد گستره تر مدیریت منابع انسانی و برندمحور، تحقق یابد. «برندسازی منابع انسانی» رویکرد نسبتا جدید برگرفته از «بازاریابی» است و به منزله روح بازاریابی منابع انسانی است. این عرصه در حال ظهور، فرصت بزرگی برای توسعه ارزش ویژه کارکنان و تثبیت موقعیت سازمان های دولتی به عنوان برند، فراهم می کند.هدف این پژوهش طراحی مدل برندسازی منابع انسانی در سازمان های دولتی ایران به روش فراترکیب می باشد. پژوهش حاضر به صورت پژوهش ترکیبی (کیفی – کمی) انجام شده است. بر این اساس در مرحله اول تحقیق به منظور ارایه مدل جامع برند منابع انسانی، از روش پژوهشی کیفی فراترکیب سندلوسکی و باروسو (۲۰۰۷) استفاده شده است. بدین ترتیب که بعد از شناسایی مقولات، مفاهیم و کدهای برند منابع انسانی و ارزیابی روایی و پایایی آن، مدل مفهومی اولیه تحقیق شکل گرفت. در مرحله دوم تحقیق که روش پیمایشی را شامل می شود با استفاده از نظرات خبرگان و ارزیابی ضریب نسبی و شاخص روایی محتوا (CVR-CVI)، تبیین مدل برندسازی منابع انسانی میسر گردید. نتایج تحقیق نشان می دهد که ابعاد، مولفه ها و شاخص های استخراجی از روش فراترکیب (مدل تحقیق) مورد تایید جامعه خبرگان قرار گرفت.
Human Resource Branding" is today a comparatively new strategy derived from "Marketing" and is the spirit of the marketing of human resources. This emerging arena provides an excellent chance to create staffs’ value and strengthen governmental agencies' status as a brand. The aim of this study was to develop by the Meta-Synthesis Method a model of human resource branding in Iran's governmental organizations. This study was conducted in mixed research (qualitative-quantitative). In the first phase of the study, therefore, the qualitative research methodology of the Sandelowski and Barroso's Meta-Synthesis (2007) was used to introduce a detailed human resources model. The initial conceptual research model was formed after identifying the categories, concepts, and codes of the human resource model and evaluating its validity and reliability. In the second phase of the study involving a survey method, the human resources model was clarified using expert remarks and assessing the comparative coefficient and content validity index (CVR-CVI). Research findings indicate that the dimensions, components and extractive characteristics of the Meta-Synthesis method (research model) were approved by the community of the expert. Finally, the current research model comprises of 6 dimensions, 19 components and 41 indicators that can demonstrate human resource branding in organizations in the governmental sector. The results showed that all six dimensions are: 1. Individual values, 2. Organizational values, and 3. Professional values, 4. Cultural values, 5. Social values, and 6. Iranian-Islamic values in human resource branding. Iranian governmental agencies play an important role.
خلاصه ماشینی:
طراحي مدل برندسازي منابع انساني در سازمان هاي دولتي ايران به روش فراترکيب Designing a Model of Human Resource Branding in Iran's Governmental Organizations by the Meta-Synthesis Method تاريخ دريافت مقاله : ٩٧/٠٧/١١، تاريخ دريافت نسخه نهايي: ٩٨/٠٢/١٨ ، تاريخ پذيرش مقاله : ٩٨/٠٦/٠٥ کريم اسگندري ١، نسرين جزني ٢، غلامرضا معمارزاده طهران ، 3 مرتضي موسيخاني ٤ و علي محتشمي ٥ چکيده امروزه برندسازي منابع انساني رويکرد نسبتاً جديد برگرفته از «بازاريابي» است و به منزله روح بازاريابي منـابع انسـاني است .
با توجه به اينکه در تحقيق حاضر پژوهشگر از روش فراترکيب اقـدام بـه مـدل سـازي نموده است ، با ابتکار و نوآوري، مقولات ، مفاهيم و کدهاي مرتبط با برندسازي منابع انسـاني را با مطالعه منظم و عميق ادبيات تحقيق استخراج نمـوده اسـت و بـه دليـل جديـد بـودن موضوع برندسازي منابع انساني که بيش از يک دهه از شروع مطالعات ميداني جدي در ايـن باره نميگذرد، تازگي و گستردگي کار ميتواند زمينه ساز توسعه مباني نظـري و کاربردهـاي عملي توسط پژوهشگران باشد مخصوصاً با توجه به اينکه اين پژوهش در يکي از سازمان هاي دولتي مورد اجرا قرار گرفته است ميتواند در توسعه و گسترش واحد مديريت منابع انساني نقش به سزايي داشته باشد (اسگندري، ١٣٩٦).
در اين راستا سـؤال اصـلي تحقيـق ايـن هسـت کـه مـدل برندسازي منابع انساني در سازمان هاي دولتي ايران چگونه مدلي است ؟ روش پژوهش بر اين اساس پژوهش حاضر در دو مرحله (کيفي و کمي) پايه ريـزي شـده اسـت : در مرحلـه اول (روش کيفي) محقق در تلاش است با استفاده از روش فراترکيب بـه اسـتخراج مقـولات (ابعـاد)، مفاهيم (مؤلفه ها)، و کدهاي (شاخص هاي) برندسازي منابع انساني را از طريق مرور سيسـتماتيک ادبيات استخراج کرده و مدل پيشنهادي خود را ارايه دهـد.