چکیده:
هدف
هدف از پژوهش حاضر تدوین فرصت یاب تحصیلی بومی بر اساس الگوی کروی تریسی (۲۰۰۲) بود. در این پژوهش موقعیت جغرافیایی رشته های دانشگاهی در الگوی کروی مشخص شد.
روش
روش پژوهش توصیفی است. جامعه آماری کلیه رشته های دانشگاهی در چهار گروه علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و هنر بود که از هر رشته ۶ الی ۸ دانشجوی تحصیلات تکمیلی به طور داوطلبانه به پرسشنامه ی پژوهش پاسخ دادند. در این مقاله نتایج مربوط به دو رشته ی فیزیک و رشته حقوق ارایه شده است.
یافته ها
با توجه به یافته ها، رشته فیزیک در الگوی هشت تیپ رغبت پایه در سه حوزه طبیعت، فنی و کامپیوتر قرار گرفت. این رشته در نمای دو بعدی متمایل به سمت ربع اشیاء - اندیشه ها بود. رشته حقوق نیز در الگوی هشت تیپ رغبت پایه با سه حوزه مدیریت، تاثیرگذاری مشخص شد. رشته حقوق در نمای دو بعدی متمایل به سمت ربع افراد - داده ها بود. به لحاظ پرستیژ هردو رشته در حوزه پرستیژ بالا قرار گرفتند.
نتیجه گیری
بر اساس یافته ها چنین نتیجه گیری می شود که دانشجویان داوطلب رشته فیزیک باید علایق بالایی در حوزه های طبیعت و فنی و دانشجویان داوطلب رشته حقوق باید علایق بالایی در حوزه های مدیریت و محاسبات کسب و کار داشته باشند. با توجه به بالا بودن سطح پرستیژ، دانشجویان هر دو رشته می توانند انتظار داشته باشند که الگوی نیاز به ارزشگذاری اجتماعی و نیاز به داشتن وجهه اجتماعی در این دو رشته تحصیلی به خوبی پاسخ داده شود.
Aim: The aim of the present study was to Developing a native educational opportunity finder based on Tracey's spherical model. Methods: The research method is descriptive. The statistical population included all the university majors in four branches of mathematics, experimental sciences, humanities, and art in Iran. From each major, 6 to 8 postgraduate students voluntarily answered the research instrument. The results of two majors - physics and law are presented in this study. Findings: According to the findings, the major of physics in the model of eight basic interest types, was characterized by three areas which include nature - outdoors, mechanical, and data processing. In Prediger's two - dimensional model, this field of study was located in the things/ ideas quarter. The law profile in the eight basic interest types model, included: Managing, Business Detail, and Helping. In the two - dimensional model, the law was located in the people/ data quarter. Conclusion: Based on the findings, it is concluded that students volunteered for the majors of physics and law should have high interests in nature/ outdoors, mechanical areas and students volunteered for the major of law should have high interests managing and business detail, on the other hand, the high prestige of these two fields reveals that the volunteer students of these fields can expect that the patterns of social valuation and having good social image requirements to be answered in these two fields of study.