چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری خود تنظیمی شناختی و بهزیستی شغلی با نقش میانجی فرسودگی شغلی و رضایت شغلی معلمان مقطع متوسطه دوم بود.
روش: نوع پژوهش توصیفی، همبستگی و در قالب مدلسازی روابط ساختاری بود. جامعه پژوهشی شامل ۸۳۷ نفر از معلمان مرد و زن شاغل در مدارس دولتی دوره دوم متوسطه در ارومیه در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ بود که از بین آنان ۲۰۴ نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به دست آمد. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه های بهزیستی شغلی شولتز (۲۰۰۸)، خود تنظیمی شناختی مترن و باویر (۲۰۱۴)، پرسشنامه فرسودگی ماسلاچ - نظرسنجی معلمان (۱۹۸۶)، شاخص رضایت شغلی جاج، لاکه، دورهام و کلوگر (۱۹۹۸)، مقیاس رضایت معلم لیم هو و تانگ آو(۲۰۰۶) بودند. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزارهای SPSS-۲۲ و AMOS-۲۲ و به روش مدلسازی معادله ساختاری تحلیل شد.
یافته ها:یافته ها حاکی از غیرمعناداری اثر مستقیم خود تنظیمی شناختی (۰۹/۰=β، ۳۹۸/۰p=) و معناداری اثر غیرمستقیم آن بر بهزیستی شغلی و تایید مدل بعد از اصلاح آن بود (۹۰/۰= GFI، ۹۰/۰= CFI، ۰۸/۰= RMSEA / ۶۴/۰=PNFI، ۷۶/۰= PRATIO، ۷۷/۰= ).
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که خود تنظیمی شناختی بواسطه کاهش فرسودگی شغلی و افزایش رضایت شغلی بر بهبود بهزیستی شغلی معلمان اثر دارد.
Aim: The aim of the current research was the study of the structural relationships of cognitive self-regulation and occupational-wellbeing with mediating role of job-burnout and job-satisfaction in secondary highschool teachers. Method: The research was descriptive, correlational and through structural equation modeling. The research society included 837 people of male and female teachers working in the secondary highschools in Urmia in 2017-2018 academic year that from them 204 people was gained through multistage cluster sampling method. The means included Shultz (2008) Occupational Well-being Scale, Mattern and Bauer (2014) Teacher Cognitive Self-Regulation Questionnair, Maslach Burnout Inventory-Educators Survey(1986), and Judge, Locke, Durham, Kluger (1998) Index of Job Satisfaction, Lim-Ho & Tung-Au (2006) Teacher Satisfaction Scale. the data was analyesed by SPSS-22 and AMOS-22 and with structural equations modeling method. Results: The results indicated insignificant direct effect of the cognitive self-regulation (β= 0.09, P= 0.398) and significant indirect effect of it on the occupational well-being and confirmed model after correcting it (GFI=0.90، CFI=0.90 ،
RMSEA=0.08 /PNFI=0.64 ،PRATIO=0.76, R2 =0.77). Conclusion: Regarding the results of the current research, it could be concluded that
cognitive self-regulation by decreasing in the job-burnout and increasing in the job-satisfaction has an effect on the improving occupational well-being of the teachers.
خلاصه ماشینی:
بررسي روابط ساختاري خودتنظيمي شناختي و بهزيستي شغلي در معلّمان دوره متوسطه دوم : نقش ميانجي فرسودگي شغلي و رضايت شغلي The Study of Structural Relationships of Cognitive Self-Regulation and Occupational Wellbeing in Secondary HighSchool Teachers:Mediating Role of Job- Burnout and Job- Satisfaction تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٨/٠١/٢٠، تاريخ دريافت نسخه نهايي: ١٣٩٨/٠٤/١٧، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٨/٠٩/١٠ شلر آب خيز١ و فرزانه ميکائيلي منيع ٢ چکيده هــدف : هــدف پــژوهش حاضــر بررســي روابــط ســاختاري خودتنظيمي شناختي و بهزيستي شغلي بـا نقـش ميـانجي فرسودگيشغلي و رضايت شغلي معلّمان مقطع متوسطه دوم -بود.
Van Horn, Taris, Schaufeli, Schreurs 6.
در مـدل فرسـودگيشـغلي ماسـلاچ و جکسون (١٩٩٦) منابع مانند مقابله ، حمايت اجتماعي، مهارت ، خودمختاري (به نقل از ماسلاچ و گلدبرگ ١، ١٩٩٨) و در مدل منابع - تقاضاي شغلي ويرايش شده شاوفلي و بـاکر٢ (٢٠٠٤) و بـاکر و دمروتــي ٣ (٢٠٠٧) منبــع شخصــي بصــورت خودارزيــابي مثبــت کــه بــا مفــاهيم تــاب آوري، خودکارآمدي و توانايي کنترل موفقيت آميز محيط در راستاي رسـيدن بـه اهـداف ، محافظـت در برابر شرايط تهديدآميز شغلي و تحريک براي رشد و پيشرفت شخصي مـرتبط اسـت (بـه نقـل از تاريس ، ليزينک و شاوفلي ٤، ٢٠١٧)، نمايشي از عامليت انساني بعنوان عاملي تأثيرگذار بر کـاهش فرسودگيشغلي و افزايش رضايت شغلي ٥ و در نتيجه بهبود بهزيستيشغلي مـيباشـند.
Parker, Martin, Colmar& Leim 5.
Judge, Locke, Durham, Kluger 4.
٨٠ فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني/ دوره ١٢، شماره ٤٤/ پاييز ١٣٩٩ (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٢: مدل مفهومي تجربي بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر بررسي روابط ساختاري خودتنظيميشـناختي و بهزيسـتيشـغلي بـا نقـش ميـانجي فرسودگيشغلي و رضايت شغلي در نمونه معّلمان دوره متوسطه دوم بود.