چکیده:
انتخاب شغل یکی از مهمترین تصمیمات هر فردی میباشد، از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگر اکتشاف مسیر شغلی در رابطه بین هوش هیجانی و یقین مسیر شغلی دانشآموزان پایه نهم بود. روش تحقیق مورد استفاده روش همبستگی بود. جامعه آماری عبارت بود از تمامی دانشآموزان پایه نهم شهر مشهد در سال تحصیلی 97-1396 که از این جامعه تعداد 352 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به سه پرسشنامه 1. سیاهه هوش هیجانی (بار-آن، 2006)، 2. مقیاس اکتشاف مسیر شغلی (هیرسچی، 2010) و 3. مقیاس یقین مسیر شغلی (دور وتریسی، 2009) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری و با کمک نرم افزار AMOS نسخه 22 انجام شد. نتایج نشان داد رابطه بین هوش هیجانی با یقین مسیر شغلی، هوش هیجانی با اکتشاف مسیر شغلی و اکتشاف مسیر شغلی با یقین مسیر شغلی معنیدار است. همچنین نتایج، نقش میانجیگر اکتشاف مسیر شغلی در رابطه بین هوش هیجانی و یقین مسیر شغلی را تأیید کرد. بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که مسئولان و مشاوران مدارس عوامل اثرگذار بر یقین مسیر شغلی دانشآموزان را مد نظر قرار دهند.
Given the importance of selecting a job for everyone, the purpose of the present study was to investigate the mediating role of the career exploration in the relationship between emotional intelligence and career certainty of the 9th grade students. The research method used was correlation. The statistical population consisted of all 9th grade students of Mashhad city in the academic year of 2017-2018 and 352 students were selected by multi-stage random cluster sampling. They were responded three questionnaires: 1. Emotional Intelligence Checklist (Bar-On, 2006), 2. Career Exploration Scale (Hirschi, 2010) and 3. Career Certainty Scale (Durr & Tracey, 2009). For data analysis, structural equation modeling with AMOS software version 22 was used. Results showed that the relationship between emotional intelligence with career certainty, emotional intelligence with career exploration and career exploration with career certainty are significant. The results also confirmed the mediating role of the career exploration in the relationship between emotional intelligence and career certainty. So, according to the results of the study, it is suggested that school officials and counselors consider the factors affecting the career certainty of the student's.
خلاصه ماشینی:
بررسي نقش ميانجي اکتشاف مسير شغلي در رابطه هوش هيجاني و يقين مسير شغلي در دانش آموزان کلاس نهم Mediating Role of Career Exploration in the Relationship of Emotional Intelligence and Career Certainty in 9th Grade Students تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٧/١١/١٤، تاريخ دريافت نسخه نهايي: ١٣٩٨/٠١/١٤، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٨/٠٣/٠٣ نوع مقاله : علمي - پژوهشي نوري کعـب عمير١، ســيـد محســن احمدي٢ و مهدي اکبرزاده ٣ انتخاب شــغل يکي از مهم ترين تصــميمات هر فردي ميباشــد، از اين رو هدف پژوهش حاضــر بررســي نقش ميانجيگر اکتشـاف مسـير شـغلي در رابطه بين هوش هيجاني و يقين مسـير شـغلي دانش آموزان پايه نهم بود.
Viola, Musso, Ingoglia, Coco, & Inguglia 5.
براي بررســـي پايايي اين ابزار، همبســـتگي آن با عزت نفس در دانش آموزان کلاس نهم توسـط اکبرزاده (١٣٩٥) محاسـبه شـد که نشان دهنده روايي سازه مناسب در اين ابزار بود (٠٠١ ٨٦ فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني/ دوره ١٣، شماره ٤٧/ تابستان ١٤٠٠ مقياس اکتشـاف مسير شغلي: اين مقياس توسـط هيرسچي ١ (٢٠١٠) در قالب ١٠ ماده در دو ُبعد اکتشـاف خود (٥ ماده ) و اکتشـاف محيطي (٥ ماده ) طراحي شــده اســت و با اســتفاده از مقياس ليکرت ٥ درجه اي (از کاملاً مخالفم = ١؛ تا کاملاً موافقم = ٥)، به بررسـي ميزان موفقيت افراد در آگاهي و شـناخت ويژگيهاي خود و ويژگيها و شـرايط بازار کار و مســيرهاي تحصـيلي و شـغلي ميپردازد.