چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی روابط ساختاری بر اساس مدیریت شایستگی و رفتارسازمانی مثبتگرا در مراکز درمانی-آموزشی شهر کرمانشاه انجام گرفت. روش: روش این پژوهش از لحاظ هدف، توسعهای و کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها، به روش آمیخته (کمی-کیفی) از نوع طرح اکتشافی متوالی بود که در سه مرحله اصلی انجام گرفت. در مرحله اول (مشاهده اسناد) جهت دسترسی جامع و دقیق به ابعاد و ویژگیهای مدیریت شایستگی با مطالعه اسناد معتبر و مرتبط در این حوزه انجام گرفت. در مرحله دوم با استفاده از مصاحبههای عمیق به بررسی دقیقتر ابعاد و ویژگیهای به دست آمده از مرحله اول و دستیابی به نشانگرهای جدیدی در رابطه با مدیریت شایستگی پرداخته شد، روش نمونهگیری در این مرحله هدفمند و حجم نمونه 12 نفر بود. مرحله سوم پژوهش مشتمل بر اجرای342 پرسشنامه محقق ساخته دربرگیرنده ابعاد شایستگیهای مدیریتی برمبنای یافتههای مرحله کیفی و اجرای پرسشنامه رفتار سازمانی مثبت انجام گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، t تک نمونهای ومدل معادلات ساختاری استفاده شد مراحل یک و دو با استفاده از نسخه 11 نرمافزار MaxQDA تحلیل گردیدند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که مدیریت شایستگی شامل دو بعد شایستگیهای پیشبرنده شغلی (با 5 زیرمولفهی: شایستگی اجرایی، شایستگی ارتباطی، شایستگی توسعهای، شایستگی تیمی و شایستگی دانشی) و شایستگیهای تعادلی (با 5 زیرمولفهی: شایستگی نگرشی، شایستگی شخصیتی، شایستگی کنترلی و شایستگی عمومی) رابطه معنی داری با رفتار سازمانی مثبت گرا دارند. نتیجهگیری: براساس نتایج تحلیل مسیر، مدیریت شایستگی، شایستگیهای پیشبرنده و شایستگیهای تعادلی بر رفتار سازمانی مثبتگرا و ابعاد آن شامل خودکارآمدی، امیدواری، تابآوری و خوش بینی تاثیر دارد. لذاپیشنهاد میشوددرراستای افزایش رفتار سازمانی مثبت و توسعه و تقویت سرمایههای انسانی و حصول به چشم انداز، ماموریت و ارزشهای محوری سازمان، اقدام مناسب بعمل آید.
Aim: The present study aims to offer a structural relationship pattern based on competency management and positive organizational behavior at the therapeutic and teaching centers in Kermanshah city. Methods: The method of this study in terms of objective is developmental and practical and data collection method is mixed (quantitative-qualitative) in form of a sequential exploratory study, which is done in three basic phases. The first stage (observation of documents) is for comprehensive and accurate access to dimensions and features of competency management by studying valid and relevant documents in this field. In the second stage, the dimensions and features obtained from the first stage and achievement of new indicator related to competency management is discussed by using deep interviews also the sampling method in this stage was purposeful and the sample size was 12. The third phase of the study includes the implementation of 342 researcher-made questionnaires containing dimensions of management competencies based on the results of the qualitative phase and enforcement positive organizational behavior questionnaire. Pearson's correlation coefficient, one sample T-test and structural equation modeling was used to analyze the data. Stages one and two were analyzed using 11th version of MaxQDA software. Results: The results of the study showed that competency management consisting job promoting competencies (including 5 sub-elements: executive competencies, communicative competencies, developmental competencies, teamwork competencies and knowledge competencies) and balance competencies (including 5 sub-elements: attitude competencies, personal competencies, control competencies and general competencies) have significant relationship with positive organizational behavior. Conclusion: Based on the results of path analysis competency management, promoter competencies and balance competencies have and effect on positive organizational behavior and its dimensions including self-efficacy, hopefulness, resiliency and optimism.Therefore, it is suggested that the appropriate action should be made to increase the positive organizational behavior, to develop and strengthen human capitals and to achieve the outlook, mission and the core values of the organization.
خلاصه ماشینی:
ارائه الگوي روابط ساختاري بر اساس مديريت شايستگي و رفتارسازماني مثبت گرا در مراکز درماني -آموزشي شهر کرمانشاه Presenting a Structural Relationship Pattern Based on Competency Management and Positive Organizational Behavior at Therapeutic and Teaching Centers in Kermanshah Organizational Behavior, Competency Management تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٨/١١/١٩، تاريخ دريافت نسخه نهايي: ١٣٩٩/١١/٢٠، تاريخ پذيرش مقاله : ١٤٠٠/٠٢/٠٦ نوع مقاله : علمي - پژوهشي زينب فرجي گليانه ١، فرامرز ملکيان ٢، مريم اســلام پناه و 3 4 الهام کاوياني چکيده هدف : پژوهش حاضــر با هدف ارائه الگوي روابط ســاختاري بر اســاس مديريت شــايســتگي و رفتارســازماني مثبت گرا در مراکز درماني-آموزشــي شــهر کرمانشــاه انجام گرفت .
نتيجه گيري: براسـاس نتايج تحليل مسـير، مديريت شايستگي، شايستگي هاي پيش برنده و شـايسـتگيهاي تعادلي بر رفتار سازماني مثبت گرا و ابعاد آن شــامل خودکارآمدي، اميدواري، تاب آوري و خوش بيني تاثير دارد.
Wesselink, Blok, van Leur&Lans 2.
3. Yammarino, Dionne, Schriesheim& Dansereau.
١٥٨ فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني/ دوره ١٣، شماره ٤٧/ تابستان ١٤٠٠ مديريتي نوعاً پيچيده بوده وانجام موفقيت آميز و اثربخش آن در ســازمان ، نيازمند مجموعه اي از شــايســتگيها، مهارت ها، تواناييها و ويژگيهاي خاص اســت ، مطالعاتي که درزمينه مديريت بيمارسـتان ها و مراکز باليني در سـراسـر جهان به انجام رسـيده است ، نشان دهنده عدم مديريت 1 منـاســـب و مهـارت هـاي رهبري در بين مـديران ميبـاشـــد (پيلاي، ٢٠٠٨؛ مـک کالين ، ٢٠١٠)برنامه هاي رســمي براي توســعه مهارت ها و شــايســتگيهاي مديريتي و رهبري به طور قابل توجهي مورداستفاده قرار گرفته اند (پورتس ٢، ٢٠١٤).
1. Chiaburu, Peng, Banks&Lomeli.
از آن جاکه رفتار ســـازماني مثبت گرا مشـــتمل بر ابعادي نظير ١٦٨ فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني/ دوره ١٣، شماره ٤٧/ تابستان ١٤٠٠ خودکارآمدي، اميدواري، تاب آوري و خوش بيني است ، نگرش مثبت به سرمايه هاي انساني، منجر به توســعه و تقويت اين گونه تواناييهاي مثبت در کارکنان ميشــود.