چکیده:
غذا بخش مهمی از خدمات ارایه شده به گردشگران را در بر میگیرد. با در نظر گرفتن انگیزه و تجربههای جدید به عنوان مبنای اصلی انگیزه گردشگران، تجربههای جدید اثرات زیادی بر تصمیمات گردشگران و رفتارهای آنها خواهد داشت و به خصوص بر انتخاب غذاها نیز اثرگذار است. از اینرو تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر صفات شخصیتی مرتبط با غذا گردشگران داخلی بر نتایج سفر انجام پذیرفت. جامعه ی آماری تحقیق شامل گردشگران داخلی و ایرانی بازدیدکننده از مقصد گردشگری رامسر بود. تعداد نمونه بر اساس فرمول محاسبه ی حجم نمونه برای جامعه ی آماری نامحدود، 384 نفر محاسبه گردید. برای انتخاب افراد نمونه از روش غیرتصادفی در دسترس استفاده شد. جمع آوری دادهها از طریق توزیع پرسشنامه صورت پذیرفت. تجزیه و تحلیل دادهها هم با استفاده از SPSS23 و SmartPLS2 انجام شد. در یافتهها حاکی از آن است که صفات شخصیتی مرتبط با غذا تاثیر مثبت و معناداری با مصرف غذاهای جدید و رضایت مندی از غذا دارد ولی در حضور متغیر تعدیل گر نوجویی منجر به رضایتمندی از غذا، توصیه ی شفاهی و انگیزه ی بازدید مجدد نمیشود. سایر نتایج در قالب نتیجهگیری و پیشنهادات ارایه گردیده است.
Food is an important part of the services provided to tourists. Considering the motivation and new experiences as the main motivation for tourists, the new experiences will have a great impact on the tourists’ decisions and their behaviors, and also will have an impact on the choice of food. Therefore, the present study was conducted to investigate the effect of personal traits related to the food of domestic tourists on travel results. The statistical population of the study consisted of domestic and Iranian tourists visiting Ramsar tourist destination.Sample size was calculated 384 for the unrestricted statistical population based on the formula for calculating the sample size. Convenience sampling method was used to select participant. Data collection was done by distributing the questionnaire. Data analysis was performed through SPSS23 and SmartPLS2 software packages. In the present study, the role of food-related personality traits on the results of the Iranian tourists travel to Ramsar was studied through the method of structural equation modeling approach based on partial least squares, while in previous studies this area has not been addressed. The findings suggest that food-related personality traits have a positive and significant effect on the consumption of new food and Satisfaction, but in the presence of a moderator of novelty seeking, food satisfaction, word of mouth, and the incentive to revisit is not. Other results are presented in form of conclusion and recommendations.
خلاصه ماشینی:
يافته ها حاکي از آن است که صفات شخصيتي مرتبط با غذا تأثير مثبت و معناداري با مصرف غذاهاي جديد و رضايت مندي از غذا دارد، ولي در حضور متغير تعديل گر نوجويي به رضايت مندي از غذا، توصيۀ شفاهي و انگيزة بازديد مجدد منجر نميشود.
نتيجۀ آزمون فرضيۀ الف ١ نشان ميدهد که تمايلات نئوفيليکي تأثيري مثبت در مصرف غذاهاي جديد دارد و اثر مثبت اين رابطه نيز تأييد ميشود؛ يعني تمايل و ترجيح غذاها، در ميان گردشگران داخلي شهر رامسر، ٢١ درصد در مصرف غذاي جديد تأثيرگذار است .
نتيجۀ آزمون فرضيۀ ٢ نشان ميدهد که مصرف غذاهاي جديد ارتباطي مثبت با رضايتمندي از غذا دارد و اثر مثبت اين رابطه نيز تأييد شده است .
نتايج آزمون فرضيۀ ٥ نشان ميدهد که رضايتمندي از غذا ارتباطي مثبت با انگيزة بازديد مجدد دارد و اثر مثبت اين رابطه تأييد شده است .
همچنين نتايج آزمون فرضيۀ ب ٦ نشان ميدهد که رابطۀ بين تمايلات 147 نتوفوبيک و مصرف غذاهاي جديد وابسته به انگيزة جست وجوي چيزهاي جديد در سفر است و اثر مثبت اين رابطه نيز تأييد شده است .
با وجود اين که تجربۀ چيزهاي نو در رابطۀ بين صفات شخصيتي مرتبط با غذا و مصرف غذاهاي جديد اثرگذار نيست ، اثر گرايش هاي نوهراسي (نئوفيليکي) و رضايتمندي را تحت تأثير قرار ميدهد.
در اين پژوهش تأثير غذا در نتايج و پيامدهاي سفر (توصيۀ شفاهي و بازديد مجدد) بررسي شده که طبق صفات شخصيتي گردشگران و مصرف غذاي جديد شکل گرفته اند.
Effect of food experience on tourist satisfaction: the case of Indonesia, International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 10(3), 272-282.