چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر افتخار سازمانی بر بروز رفتارهای کاری خلاقانه با در
نظرگرفتن نقش میانجی اشتیاق شغلی انجام شده است. جامعۀ آماری کلیۀ کارکنان شرکت
توزیع نیروی برق استان ایلام به تعداد 498 نفر است که براساس فرمول کوکران 217 نفر
به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند و از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای توزیع
پرس ش نامه در میان نمونه، استفاده شد. ابزار اصلی جمع آوری داده ها، پرسش نامه استاندارد
،( است. از این رو، برای سنجش متغیر افتخار سازمانی از سنجۀ نوری و همکاران ( 1396
رفتارهای کاری خلاقانه از پرسش نامه میشرا و سینگ ( 2010 ) و برای ارزیابی متغیر اشتیاق
شغلی از پرسش نامه اسکاونلی و همکاران ( 2002 ) استفاده شده است. روایی این پژوهش از
طریق روایی صوری و سازه و پایایی آن نیز با آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی شد.
Smart برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده، مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار
مورد دلخواه قرار گرفته است. یافته ها نشان می دهد که افتخار سازمانی بر بروز PLS
رفتارهای کاری خلاقانه و اشتیاق شغلی تاثیر مثبت معناداری دارد. هم چنین، اشتیاق شغلی
بر بروز رفتارهای کاری خلاقانه اثر مثبت معناداری می گذارد و در نهایت مشخص شد اشتیاق
شغلی در رابطۀ بین افتخار سازمانی و رفتارهای کاری خلاقانه ایفاگر نقش متغیر میانجی با
اثرگذاری مثبت معنادار است.
خلاصه ماشینی:
تأثیر افتخار سازمانی بر بروز رفتارهای کاری خلاقانه با نقش میانجی اشتیاق شغلی تاریخ دریافت : ١٤٠٠/٠١/٢٢ تاریخ پذیرش: ١٤٠٠/٠٤/٢٦ عاطفه سیفی ١، حامد قاسم پور، صید مهدی ویسه 3 2 از صفحه ٥٥ تا ٩٠ چکیده پـژوهش حاضـر بـا هـدف بررسـی تـأثیر افتخـار سـازمانی بـر بـروز رفتارهـای کـاری خلاقانـه بـا در نظرگرفتن نقـش میـانجی اشـتیاق شـغلی انجـام شـده اسـت .
در اختیـــار داشـــتن ایـــن قشـــر از کارکنـــان آرزوی هـــر ســـازمانی اســـت (رضــاییشــریف ، ١٣٩٧: ٦٧)؛ زیــرا مشــتاقان بــرای رســیدن بــه اهــداف نهــایی ســازمانی از هـیچ تلاشـی فروگـذاری نمـیکننـد (اسـدپور و همکـاران، ١٣٩٧: ٥٢)؛ و بـه نـوعی مـیتـوان 1- Crawford 2- Nilawati et al 3- Van Dick et al 4- Swanson and Kent 5- Katzenbach & Santamaria 6- Work engagement 7- Cooke آنـان را فـداکاران سـازمانی نامیـد (صـابری، مهـارتی و خوراکیـان، ١٣٩٨: ٨٦)؛ کـه بـه جِـدّ از منافع سـازمان دفـاع کـرده و بـه عضـویت و همکـاری بـا سـازمان، افتخـار مـیکننـد (فریـاد، خوراکیان، ناظمی، ١٣٩٥: ١٩).
نظـر بـه اهمیـت رفتارهـای کـاری خلاقانـه در پیشـرفت و ترقـی شرکت توزیع نیروی برق استان ایـلام، ایـن پـژوهش مـی کوشـد بـه ایـن پرسـش پاسـخ دهـد کــه آیــا افتخــار بــه ســازمان مــی توانــد از طریــق اشــتیاق شــغلی بــر بــروز رفتارهــای کــاری خلاقانه مؤثر باشد؟ 1- Kraemer and Gouthier 2- Mas-Machuca et al پیشینه پژوهش در خصـوص ارتبـاط بـین سـه متغیـر افتخـار سـازمانی، رفتارهـای کـاری خلاقانـه و اشـتیاق شغلی، تـاکنون پـژوهش جـامعی در داخـل و خـارج از ایـران انجـام نشـده اسـت .
کلیدواژه ها:
اشتیاق شغلی
،
افتخار سازمانی
،
رفتارهای کاری خلاقانه
کلید واژه های ماشینی:
ســازمان
،
سـازمان
،
کارکنان
،
بـر بـروز رفتارهـای کـاری خلاقانـه
،
مــی
،
بـه
،
افتخــار ســازمانی
،
بــر
،
بـا
،
بــه