چکیده:
خدمت عبارتست از کالایی غیر مادی و غیر قابل لمس که مالکیت و دارایی به همراه ندارد و قابل ذخیره یا جابجایی نیست. ضمنا رقابت برای بهبود کیفیت خدمات برای هر سازمان امر مهمی شناخته شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل تاثیر گذار بر مزیت رقابتی دربین فروشگاههای زنجیرهای رفاه میباشد. با استفاده از مطالعات توصیفی و روش همبستگی انجام شده است. جامعه آماری مشتریان فروشگاه رفاه بوده است که یک نمونه 384 نفری از آن مورد بررسی قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. جهت تحلیل دادههای ازآزمون مدلسازی معادلات ساختاری و دو نرم افزار SPSS و PLS مورد تحلیل قرار گرفت نتایج نشان داد که بین کلیه متغیرهای پژوهش با مزیت رقابتی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
Service is an intangible and intangible commodity, which has no property or assets and can not be stored or moved. Competition is also important for improving the quality of services for any of my organizations. The purpose of this study is to investigate the factors affecting the competitive advantage among convenience stores. It has been done using descriptive studies and correlation method. The statistical population was the convenience store customers, of which a sample of 384 people was examined. The reliability of the questionnaires was calculated using Cronbach's alpha method. In order to analyze the data of structural equation modeling test and two software SPSS, PLS were analyzed. The results showed that there is a positive and significant relationship between all research variables with competitive advantage.
خلاصه ماشینی:
فرضيه هاي پژوهش فرضيه اصلي پژوهش پاسخگويي (ارتباط مشتري )، نوآوري ، نحوه فروش ، کيفيت محصولات و قيمت گذاري بر مزيت رقابتي در فروشگاه زنجيره اي رفاه تأثير مثبت و معناداري دارد.
همين امر موجب شده تا بسياري از بنگاه هاي اقتصادي به منظور موفقيت بيشتر در بازار رقابت از روش هاي علمي براي قيمت گذاري محصولات جديد خود بهره گيرند؛ و قيمت گذاري مناسب بايد به گونه اي باشد که نه به مشتري و نه به فروشنده خسارت مالي متحمل شود بلکه رضايت مندي هر دو را در خريد و فروش محصول به دنبال داشته باشد (محمد پورزندي و همکاران ،١٣٩٣).
اگر فروشگاه هاي رفاه داراي عملکرد مطلوب باشند و خدمات و محصولاتي با کيفيتي ارائه کنند و اين خدمات به گونه اي باشد که در کمترين زمان ممکن و از راههاي گوناگون در اختيار مشتريان قرار گيرد قطعا نسبت به ساير رقبا به سطح بالايي از مزيت در رقابت دست پيدا ميکنند؛ بنابراين اين نتيجه حاصل ميشود که بين خدمات الکترونيکي و مزيت رقابتي ميتواند ارتباط بسيار نزديکي وجود داشته باشد (وظيفه خواه و همکاران ،١٣٩٦) پيشينه پزوهش -روح اللهي و همکاران در سال (١٣٩٤) در پژوهشي به بررسي نقش مديريت روابط با مشتري (CRM) در کسب مزيت رقابتي بازارهاي خدماتي مورد مطالعه : آژانس هاي مسافرتي پرداختند که نتايج زير حاصل شد.
The purpose of this study is to investigate the factors affecting the competitive advantage among convenience stores.