چکیده:
خلاقیت و نوآوری به واسطه نقشی که در خلق ارزش برای سازمانها داشته و یکی از ارکان انطباق با تغییرات محیط محسوب میشود، یکی از محورهای پژوهشی مورد علاقه پژوهشگران است. از طرفی از شهود بعنوان یکی از روشهای دستیابی به خلاقیت نام برده و برخی محققین شهود را منبع خلاقیتهای بشری عنوان کردهاند. پژوهشگران چهار سبک تفکر شهودی عاطفی، استنباطی، انتزاعی و تصویر بزرگ شناسایی کردهاند. هدف پژوهش، بررسی تاثیر سبکهای تفکر شهودی بر خلاقیت در یک سازمان بزرگ خصوصی است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و پیمایشی است. بمنظور جمع آوری دادهها برای بررسی فرضیههای پژوهش، پرسشنامهای با ۲۹ گویه برای سنجش سبکهای تفکر شهودی و ۵۰ گویه برای بررسی خلاقیت کارکنان، بین ۲۸۰ نفر از کارکنان سازمان توزیع شد. از این بین ۲۶۱ پرسشنامه قابل قبول عودت داده شد. در نهایت دادههای جمع آوری شده با استفاده از روشهای همبستگی و رگرسیون مورد ارزیابی قرار گرفت. در این پژوهش مشخص شد که تمامی سبکهای تفکر شهودی با خلاقیت رابطه مثبت و معنادار دارند و از میان سبکهای تفکر شهودی، شهود تصویر بزرگ دارای بیشترین اثر و شهود استنباطی دارای کمترین تاثیر بر خلاقیت در سازمان مورد بررسی است.
Creativity and innovation due to its importance and role in creating value for organizations and in today's turbulent era is one of the most important issues of adapting to changes in the business environment, has long been one of the research interests of researchers. On the other hand, intuition has been mentioned as one of the ways to achieve creativity; So that some researchers have considered intuition as the source of human creativity. Researchers have identified four styles of intuitive emotional thinking, inferential, abstract, and big picture.
The main purpose of this research is to investigate the effect of intuitive thinking and intuitive thinking styles on increasing creativity in the Aviation Industry Organization of the Ministry of Defense of Iran. This research is an applied and descriptive study and used a survey method to collect data. In order to collect data, a questionnaire with 29 items for measureing intuitive thinking styles and 50 items for measureing staff creativity, has been distributed among 280 employees and engineers of case study. 261 acceptable questionnaires were returned. The final results have shown that all intuitive thinking styles have a positive and significant relationship with creativity and among intuitive thinking styles, big picture intuition style has the most effect and inferential intuition style has the least impact on creativity in the organization.