چکیده:
هدف پژوهش تعیین رابطه برنامه درسی پنهان باهوش اخلاقی دانشآموزان مدارس متوسطه بود. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، ازلحاظ رویکرد کمی، ازلحاظ شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی، و از لحاظ نوع تحلیل: همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه­ی آماری تحقیق کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه اول و دوم متوسطه ناحیه 3 قم بودند (20918 نفر)، حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 384 نفر بود که به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و درنهایت 379 پرسشنامه معتبر مورد تحلیل قرار گرفت. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد هوش اخلاقی لنیک و کیل با پایایی آلفای کرونباخ 91/0 و پرسشنامه برنامه درسی پنهان تقی پور و غفاری با پایایی آلفای کرونباخ 83/0 استفاده گردید. یافتهها نشان داد که سازههای هوش اخلاقی و برنامه درسی از روایی سازه لازم برخوردار میباشند و در روابط ساختاری، بین برنامه درسی پنهان مدارس و هوش اخلاقی دانشآموزان رابطه مثبت و معنیدار 51/0 وجود دارد. بررسی وزن های رگرسیونی نشان داد که در بین مؤلفههای برنامه درسی پنهان، مؤلفه "مکانیسم تشویق و تنبیه" با وزن رگرسیونی 38/0، "روابط موجود در مدرسه" با وزن رگرسیونی 61/0 و "فناوری اطلاعات و ارتباطات" با وزن رگرسیونی 45/0 به ترتیب بیشترین نقش را در تبیین هوش اخلاقی داشتند. با توجه به یافتههای تحقیق و رابطه مثبت برنامه درسی پنهان بر هوش اخلاقی پیشنهاد میشود برنامه ریزان درسی و مجریان و معلمان از ظرفیت برنامه درسی پنهان برای تقویت هوش اخلاقی دانشآموزان غافل نباشند.
The objective of research was to determine the relationship between hidden curriculum with moral intelligence in high school students. This research, according to objective was an applied research and according to approach was quantitative; according to method of gathering data was a survey research and from the aspect of analysis was correlational, based on structural equations modeling. The statistical population was students in junior and senior high school in district 3 of Qom (20918 persons), The sample volume was 384 persons according to Morgan table who were chosen by random sampling and at last 379 right questionnaires were analyzed. For gathering data, two standard questionnaires about moral intelligence and hidden curriculum were used with Cronbach alpha stability of 0.83 and 0.91. For data analyzing, Pearson correlational inferential tests, structural equations model and regression were used. Findings showed that moral intelligence and hidden curriculum components have necessary component reliability and in structural relations, there is a positive and meaningful relationship of 0.51. The study of regression weights showed that among the components of the hidden curriculum, the component of "encouragement and punishment mechanism" with a regression weight of 0.38, "school relationships" with a regression weight of 0.61 and "information and communication technology" with a regression weight 0.45 had the most role in explaining moral intelligence, respectively. According to the research findings and the positive relationship between hidden curriculum and moral intelligence, it is suggested that curriculum planners, administrators and teachers should not be unaware of the capacity of the hidden curriculum to strengthen students' moral intelligence.
خلاصه ماشینی:
بررسي وزن هاي رگرسيوني نشان داد کـه در بين مؤلفه هاي برنامه درسي پنهان ، مؤلفه "مکانيسم تشويق و تنبيه " با وزن رگرسيوني ٠/٣٨، "روابـط موجـود در مدرسه " با وزن رگرسيوني ٠/٦١ و "فناوري اطلاعات و ارتباطات " بـا وزن رگرسـيوني ٠/٤٥ بـه ترتيـب بيشـترين نقش را در تبيين هوش اخلاقي داشتند.
com دريافت مقاله : ١٣٩٩/١٢/١٥ پذيرش مقاله : ١٤٠٠/٨/٣ 95 The Study the Role of Hidden curriculum in students moral intelligence reinforcement Farzad Arab Baferani, Master of Educational Administration, Human Sciences Faculty, Qom Islamic Azad University, Qom, Iran.
4. 95 Abstract The objective of research was to determine the relationship between hidden curriculum with moral intelligence in high school students.
Keywords: hidden curriculum, moral intelligence, high school students, Qom city.
يافته هاي پژوهش Fazl Elahi Ghomshei 100 (٢٠١٥)نشان ميدهد که مسئوليت پذيري يا مسئوليت گريزي به عنوان مؤلفه هاي هوش اخلاقي، محصول نحوه عملکرد، رفتار و کردار معلمان و مديران به عنوان برنامه درسي پنهان است .
& ,Fathi Vajargah (٢٠٠٨) Vahed Choukadehدر پژوهشي نشان داد: آسيب هاي خطرآفرين در قلمرو برنامه درسي پنهان براي تربيت شهروندي شناساييشده که بر اساس تجربه و تحليل هاي انجام شده سطح آسيب زايي مؤلفه جو اجتماعي در سطح قوي قرار دارد و اين نشان دهنده آن است که : دانش آموزان در معرض خطر جدي در بعد اجتماعي مدارس از لحاظ برنامه درسي پنهان قرار دارند.
بدين سبب اين پژوهش در راستاي پژوهش هاي قبلي و باهدف کلي «بررسي نقش برنامه درسي پنهان در تقويت هوش اخلاقي دانش آموزان » صورت پذيرفته است .