چکیده:
در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ اﻫﻤﯿﺖ و اﻫﺪاف ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺣﺮﻓﻪای و ﺗﺎﺛﯿﺮ آن ﺑﺮ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﮔﺮدﯾﺪ. در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻧﺨﺴﺖ اﺛﺮ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺣﺮﻓﻪ ای ﺑﺮ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر و ﺳﭙﺲ اﻫﻤﯿﺖ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺣﺮﻓﻪ ای ﺑﯿﺎن ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﻧﻮﯾﻦ، ﻣﺮاﺣﻞ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺣﺮﻓﻪ ای و در ﭘﺎﯾﺎن ﻧﯿﺰ ﻣﺰاﯾﺎی ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺣﺮﻓﻪ ای ﻋﻨﻮان ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. از ﻧﻈﺮ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﻓﺮوش و اﻓﺮاد ﺑﺎﺗﺠﺮﺑﻪ در اﻣﺮ ﺗﺠﺎرت ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ راه ﺑﺮای ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮐﺎﻻ ﯾﺎ ﺷﻐﻞ در ﺑﺎزار رﻗﺎﺑﺖ و در ﻧﺘﯿﺠﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﻓﺮوش، ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﻣﺆﺛﺮ و ﮐﺎرﺑﺮدی اﺳﺖ. ﺗﺒﻠﯿﻎ در اﻣﻮر ﺗﺠﺎری ﺑﻪ ﻗﺪری ﻣﻬﻢ اﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ از ﺛﺮوﺗﻤﻨﺪﺗﺮﯾﻦ ﺗﺎﺟﺮان ﻗﺮن ﺣﺎﺿﺮ ﯾﻌﻨﯽ ﺑﯿﻞ ﮔﯿﺘﺲ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ:» اﮔﺮ ﺗﻤﺎم ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ام را از ﻣﻦ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ و ﺗﻨﻬﺎ ده دﻻر ﺑﺮاﯾﻢ ﺑﺎﻗﯽ ﺑﻤﺎﻧﺪ، ﺣﺘﻤﺎ ﯾﮏ دﻻر از آن را ﺑﺮای ﺳﺮﻣﺎﯾﮥ اوﻟﯿﻪ اﺧﺘﺼﺎص ﻣﯽدﻫﻢ و ﻧﻪ دﻻر ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪه را ﺻﺮف ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺧﻮاﻫﻢ ﮐﺮد. ﯾﮑﯽ از اﻫﺪاف ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺣﺮﻓﻪای ﺧﻠﻖ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺑﺮﻧﺪ ﯾﺎ ﮔﺮاﯾﺶ ﻣﻄﻠﻮب ﻋﺎﻃﻔﯽ ﺑﻪ ﺳﻮی ﮐﺎﻻﺳﺖ. درﺣﻘﯿﻘﺖ ﺧﺮﯾﺪار ﮐﺎﻻی ﻣﻮردﻧﯿﺎز ﺧﻮد را ﻣﯽﺧﺮد اﻣﺎ ﺑﺮﻧﺪ ﯾﺎ ﻧﺎم ﺗﺠﺎری را اﻧﺘﺨﺎب ﻣﯽﮐﻨﺪ. زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺣﺮﻓﻪای ﺑﺎزار ﺗﻘﺎﺿﺎی ﺷﻤﺎ ﺑﺰرگ ﺷﻮد، ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ دارﯾﺪ و اﯾﻦ ﯾﻌﻨﯽ ﻣﺠﺒﻮرﯾﺪ ﮐﻪ ﺳﻄﺢ ﮐﺎر ﺧﻮد ارﺗﻘﺎء دﻫﯿﺪ؛ ﻣﺜﻼ در ﯾﮏ ﮐﺎرﺧﺎﻧﻪ ﻣﺠﺒﻮرﯾﺪ ﺳﻮﻟﻪ ﻫﺎ و دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎی ﺧﻮد را اﻓﺰاﯾﺶ دﻫﯿﺪ ﯾﺎ ﺣﺘّﯽ ﻣﺠﺒﻮر ﺧﻮاﻫﯿﺪ ﺷﺪ ﺗﺎ در ﺷﻬﺮﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺷﻌﺒﻪﻫﺎی دﯾﮕﺮی اﻓﺘﺘﺎح ﮐﻨﯿﺪ و در اداﻣﻪ ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﮐﺎرﻣﻨﺪان ﺑﯿﺸﺘﺮی ﭘﯿﺪا ﻣﯽﮐﻨﯿﺪ؛ اﯾﻦ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﭘﺎﯾﯿﻦ آوردن ﻧﺮخ ﺑﯿﮑﺎری در ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
زماني که با تبليغ حرفه اي بازار تقاضاي شما بزرگ شود، نياز به توليد بيشتر داريد و اين يعني مجبوريد که سطح کار خود ارتقاء دهيد؛ مثلا در يک کارخانه مجبوريد سوله ها و دستگاه هاي خود را افزايش دهيد يا حتي مجبور خواهيد شد تا در شهرهاي مختلف شعبه هاي ديگري افتتاح کنيد و در ادامه نياز به کارمندان بيشتري پيدا ميکنيد؛ اين به معناي پايين آوردن نرخ بيکاري در جامعه است .
اگر دوباره به فهرست اهداف تبليغ مان نگاهي کنيم ميتوان پرسيد که : آيا هدف اين تبليغات خلق گرايش عاطفي مطلوب بوده ؟ يا افزايش تقاضاي مشتري؟ و يا تنها تلاش نامرتبطي براي يادآوري نام محصول بوده است ؟ در دهه هفتاد صرفا آگهي کردن در جامعه بکر و عاري از تبليغات آن روزها بسيار مهم بود و آگهي دهندگان به خوبي و به سرعت متوجه تاثير تبليغ خود ميشدند.
در اين روش سعي ميشود از پيام هاي مفرح و خنده آور جهت جلب توجه و جذب توجه مشتريان استفاده شود اما با وجود گسترش استفاده از اين تبليغ عده اي از کارشناسان انتقادي را براي اين نوع تبليغات مطرح نموده اند که از جمله ميتوان به عدم توجه به محتواي پيام و دور شدن ذهن مخاطب به مارک کالا و خود کالا و ويژگيهاي آن اشاره نمود مانند تبليغ 74 پودر لباسشويي دريا.